ďťż

artykuł o SiR



kamorek - 2006-03-10, 16:06
" />nie wiem czy było czy ktos widział jak tak to sorry

http://asia.vtec.net/featurecar/EF9/index.html




DODi - 2006-03-10, 16:48
" />nie było - dzieki za link - fajny artykuł... Mysle ze mozna by go było przetłumaczyc na polski i zamiescic gdzies na stronce...



mKM_VTi - 2006-03-10, 18:03
" />dobra stronka fajna stronka moze uda mi sie ja przetlumaczyc jak cos to umieszcze ja w jakims nowym temacie



damiano - 2006-03-11, 08:01
" />




DODi - 2006-03-11, 09:23
" />Dokładnie - przetłumaczony artykuł mozna wkleic tutaj, jedynie fotki potem wrzucic do nas na server i dodac do tematu, ale jak bedzie artykuł to fotki tez bedą...



mKM_VTi - 2006-03-11, 18:48
" />bede mial troche wolnego czasu to sie zato wezme mysle ze jakos w tym tygodniu dalo by sie to zrobic jak cos to dam znac



Dzida - 2007-03-29, 17:25
" />Odkopie kotleta, a co tam...

Tydzień minął

Może warto by się za to zabrać? Bo to fajny artykuł jest...



Randal - 2007-03-29, 19:08
" />Ustalać kto tłumaczy i ładnie to zapakujemy na stronkę! Ja mogę pomóc ale w przyszłym tygodniu.



pltz - 2007-03-29, 21:23
" />Ja jutro jak nie bede mial za duzego ruchu w pracy to przetlumacze. Tylko co z tym potem? Przeslac modowi czy jak?



Dzida - 2007-03-29, 21:29
" />



pltz - 2007-03-30, 12:57
" />No to w sumie skonczylem
Wersja robocza oczywiście, do poprawek. Jest pare rzeczy ktorych nie moglem, albo nie do konca moglem rozkminic i one sa duzymi literami w kwadratowych nawiasach ze znakami zapytania , takze prosze o pomoc...tak poza tym to mam nadzieje ze sie przyda artykul gdzies

Z rozpoczeciem produkcji Civica VIII generacji tu, w Malezjii, zaledwie 10 godzin drogi stad, pomyslalem ze najstosowniej byłoby świętować to wydarzenie z kolejnym samochodem z garazu TOVA. Jedynym idealnym samochodem do tego zadania może być tylko Civic, ktory tak naprawdę zaczął to wszystko, czyli żaden inny, tylko samochód-legenda EF9 Honda Civic SiR. Mimo wielu wspaniałych poprzedników tego Civica, dla prawdziwych, hard-coreowych entuzjastów marki EF9 SiR jest tym, który rozpoczął całą legendę Civica. Jest to pierwsza Honda z legendarnym znaczkiem SiR. Samochod ten wyznaczył nowe granice, przeniósł na ulice technologie znane dotąd tylko z torów wyścigowych i uczynił je dostępnymi dla zwykłego człowieka.

Produkcja IV generacji Civica rozpoczęła się we wrześniu 1987 na rynek japoński. Jednakże w tym czasie nie wypuszczono jeszcze EF9 SiR. W pierwszej kolejności z taśmy produkcyjnej schodzily bazowe czter jednostki: gaźnikowy SOHC 1.3, dwu gaźnikowiec SOHC 1.5, 1.6 SOHC zasilany PGM-Fi oraz znany jako ZC, 130-konny DOHC również zasilany przez PGM-Fi. Najmocniejszym modelem w 1987 był wspomniany już 130 konny ZC, czyli EF3 Civic Si, którego napęd przenosila pięciobiegowa skrzynia manualna. Model ten był sławny na swój własny sposób, ze względu na kształt maski, przez fanów nazywany 'wybrzuszeniem mocy'. Maska ta różniła się od innych małym wybrzuszeniem po lewej stronie, co świadczyło że pod maską siedzi ZC.
Z przyspieszeniem 'do setki' w dolnych granicach 8 sekund, samochód ten był rozpoznawany przez wszyskich entuzjastów dobrych osiągów. Jednak generalna opinia jaka nadal panowała o Civicu to 'ładny, uroczy, malutki samochodzik', a jako o poważnie szanowanym ulicznym ścigancie nie było jeszcze mowy...

W tamtych czasach żywot produkcyjny Civica wynosil 4 lata, gdzie nowy cykl produkcyjny wypadł dokładnie w środku produkcji. I w ten sposób we wrześniu 1989 Civic doczekał się liftingu. Ten rok oznaczał też przybycie na świat wielkiej legendy - EF9 SiR. Był i do tej pory jest to jeden z samochodów który na ulicy budzi wielki respekt, powiedziałbym nawet że 'strach' pośród fanów marki, gdyż znaczek SiR oznacza, że napędza go potężny B16A, czyli 160 konny DOHC VTEC. Mimo że EF9 nie jest pierwszą Hondą, w której został zastosowany VTEC, jest to pierwsza Honda ze znaczkiem SiR, który stał sie wielce respektowanym, pożądanym i kochanym przez wszystkich fanatyków marki aż do dzis.

Istniały dwie wersje EF9: SiR oraz SiR - 2. SiR jest właściwie wersja goła do szpiku kości. Oprócz 160 konnego B16A połączonego z pięciobiegową skrzynią manualna [automat nie był oferowany] SiR wyposażane były w ręczną klimatyzację, zawieszenie oparte na podwójnym wachaczu, przednie i tylne tarcze hamulcowe oraz przednie i tylne stabilizatory poprzeczne, pół kubełkowe fotele oraz w opcji wiskotyczny mechanizm różnicowy LSD. W SiR - 2 dodatkowo znajdziemy jeszcze szyberdach, ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka i wiele innych, bardziej luksusowych dodatków.

Prawdziwą wielkością EF9 SiR jest bez wątpienia to, że pokazuje światu Civica z red-line na wysokości 8.100 obrotów i poziomem przygotowania, który bezwstydnie pozostawia większość sportowych samochodów tamtych czasów daleko, daleko w tyle.
Sam znaczek SiR w historii został zapamiętany jako Hondowski znaczek ktory zdobi egzemplarze wyśmienicie przygotowane, które 'nie boją sie niczego'.
Nawet w dzisiejszym świecie Type-Rów i Type-Sów, znaczek SiR wzbudza wielki szacunek i poważanie wśród wszystkich chociaż troszkę zagłębionych w temat entuzjastów Hondy.

Samochód na którym opieram artykuł to oryginalny JDM EF9 Civic SiR - 2, sprowadzony jako używany prosto z Japonii. To bardzo rzadki samochód w przeciwieństwie do wielu innych, w większości nazywanych w Malezji EF-kami, które w rzeczywistości są niższymi modelami, zwykle 1.5 lub nawet 1.3 przerobionymi na SiR-y.

Jeszcze rzadziej od samego SiR-a można spotkać taki samochód w wersji stockowej, czyli bez żadnych ingerencji właściciela, prosto taki jak wyjechał z fabryki. Ten samochód [tak jak większość] został zmodyfikowany przez właściciela Tana, wtedy gdy należał do niego. O ile silnik jest dalej mniej-więcej tak jak wyjechał z fabryki, o tyle poprzedni właściciel wyposażył go w Type-R owski kolektor dolotowy oraz mody kolektora wydechowego, samego wydechu, jak również założono stożek z power rura. Skrzynia biegów nie jest już oryginalną S1, lecz YS1 pochodzącą z DA6/DA8 z Integry XSi/RSi, z przełożeniami podobnymi do późniejszych SiR-ów EG, z przełożeniem głównym 4,400 i w tym przypadku został również użyty oryginalny helikalny LSD.

Jak żaden inny, EF9 SiR o którym mówimy przedstawia to, co wszyscy fanatycy Hondy mają na myśli mówiac 'Civic DNA'. Pamiętajmy o tym, że samochód ten został wyprodukowany w końcu roku 1989, czyli ponad półtorej dekady temu. Taki poziom technologii i przygotowania dostępny już wtedy, w tak dostępnym samochodzie w prosty sposób obrazuje jak Civic zawsze używał najnowszych technologii i tłumaczy skąd na świecie tylu fanatyków Hondy, a szczególnie Civiców. Niestety w ostatnich latach smutną rzeczą jest to, że Honda jakby trochę zboczyła z wcześniej wytyczonej drogi i wielu fanów tej marki poprostu z niej zrezygnowało, zmieniając samochody nawet na inne, konkurencyjnych producentów.
Mam jednak nadzieje, że moje marzenie dotyczące Civica VIII generacji spełni się i już lada dzień wszyscy zobaczymy Civica wracającego do swojej szczytowej formy.

Wong KN
Marzec 2006
TOVA



beddom - 2007-03-30, 13:15
" />no stary dales rade...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ilemaszlat.htw.pl
  • 0000_menu