Co to jest opona zimowa i czym różni się od opony letniej?
lukiasz - 2008-10-22, 13:20
" />Opona
Opony są w rzeczywistości jedynym punktem styczności pomiędzy samochodem a drogą. Na tym szczególnie ograniczonym obszarze opiera się Wasze bezpieczeństwo, we wszystkich warunkach pogodowych, przez tysiące kilometrów.
Jak "czytać" oponę
Przykład rozmiaru: 225/55 R16 95W gdzie,
225 - Szerokość opony w mm
55 - Stosunek wysokości do szerokości, w tym przypadku wysokość jest równa 55% szerokości
16 - Średnica felgi w calach
95 - Wskaźnik obciążenia
W - Wskaźnik prędkości
Różnice między oponą zimową a letnią?
Opona letnia:
-Mieszanka gumowa, która traci elastyczność w temperaturze poniżej 7 stopni C. Im niższa temperatura, tym opona staje się twardsza, tracąc przyczepność do nawierzchni,
-Brak lameli (nacięć bieżnika), a przez to:
a) Dużo mniejsza przyczepność opony w warunkach zimowych
b) Dłuższa droga hamowania
c) Większa podatność na poślizg w warunkach zimowych,
d) Utrudnione ruszanie z miejsca na śniegu i lodzie
Opona zimowa:
-Mieszanka gumowa, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, dzięki czemu opona jest bardziej przyczepna do podłoża, zapewniając wyższe bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu,
- Liczne lamele klocków bieżnika pozwalają oponie na "wgryzanie się" w nawierzchnię, zapewniając lepsze hamowanie, trakcję i przyczepność na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie,
- Szerokie kanały wzdłużne i poprzeczne poprawiające zdecydowanie odprowadzenie wody, śniegu i błota pośniegowego z powierzchni kontaktu opony z podłożem. Dzięki temu otrzymujemy poprawioną trakcję na śniegu, kierowalność oraz odporność na aquaplaning (poślizg hydrodynamiczny) na wodzie i w błocie.
Dlaczego opony zimowe?
Zimowa droga to nie lada wyzwanie nawet dla najlepszych kierowców. Zaśnieżona, pokryta gołoledzią lub zwyczajnie mokra, nie zapewnia tak dobrej przyczepności jak w lecie. Dlatego tak ważne jest wyposażenie samochodu w opony zimowe, które dzięki mieszance specjalnej gumy krzemowej, doskonale dostosowują się do niskich temperatur i sprawiają, że samochód lepiej trzyma się drogi. Ponadto dzięki specjalnemu kształtowi o właściwościach odprowadzających wodę, zimowe opony znacząco redukują ryzyko poślizgu.
Nie zapomnij:
Droga pokryta gołoledzią jest:
2 razy bardziej śliska, niż droga pokryta śniegiem
4 razy bardziej śliska, niż droga mokra lub pokryta topniejącym śniegiem
8 razy bardziej śliska, niż droga sucha
Już czas założyć opony zimowe, pamiętaj poniżej 7 stopni C opona letnia przegrywa z oponą zimową walkę!! Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych.
Tuning
W tym roku w RPM specjalne oferty:
Toyo 175/65 R14 86T S942 cena 189 pln
NOKIAN WR G2 175/65 R 14 82T cena 199 pln
NOKIAN WR G2 195/65 R 15 95H XL cena 295 pln
Toyo 195/55R15 85H S952 cena 280 pln
Toyo 205/55R16 91H S952 cena 350 pln
Toyo 195/50R15 82H S952 cena 225 pln
Toyo 195/65 R15 91T S942 cena 220 pln
Toyo 195/65 R15 91H S942 cena 265 pln
WSZYSTKIE TE OPONY DOSTĘPNE DO RĘKI W RPM
nie znalazłeś swojego rozmiaru, daj znać sprowadzimy Ci je w max 3 dni
Tuning ogumienia
Rakuu - 2008-10-24, 13:10
" />jakie rozmiarowo oponki zimowe dobrac do felg 13?
jakies optymalny rozmiar jest czy to roznicy nie ma zbytniej w jezdzie?
Mike - 2008-10-24, 14:03
" />lukiasz, wszystko fajnie, ale te magiczne 7stopni jest wzięte za przeproszeniem "z dupy", i służy tylko marketingowi nie ma czegoś takiego że ta służy lepiej poniżej 7 a ta lepiej powyżej. wartość 7 stopni wymyslono tylko i wyłącznie dla ułatwienia sobie życia, tak sie przyjęło, że jak temperatura utrzymuje się poniżej 7 stopni przez kilka dni to należy zmienić na zimówki.
Faktem jest że letnie opony są twardsze bo są stworzone do pracy w cieplejszych warunkach, a zimowe miększe, bo mają pracować w niskich temperaturach no i budowa bieżnika jak wiadomo też musi być inna.
Ja naprzykład jeżdżę na zimówkach od miesiąca, bo dosyć mocno padało, a w takich warunkach lepiej zachowa się zimówka, poza tym jeżdżę rano i wieczorem tylko więc oponki nie mają styczności z gorącym asfaltem
Raku_Lń, najlepsze oponki na 13' to 175/70/13 przy okazji bardzo tani rozmiar
polecam Ci albo Fuldę Kristal Montero albo Pirelli WinterCarving
pozdro
Krychu - 2008-10-24, 14:19
" />
damian_qbass - 2008-10-24, 16:41
" />ja jeszcze poczekam pewnie jakoś do połowy listopada, wtedy jakoś mam zamiar zmienić na zimówki nie powinno być śniegu chyba jeszcze do tego czasu:)zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
lukiasz - 2008-10-22, 13:20
" />Opona
Opony są w rzeczywistości jedynym punktem styczności pomiędzy samochodem a drogą. Na tym szczególnie ograniczonym obszarze opiera się Wasze bezpieczeństwo, we wszystkich warunkach pogodowych, przez tysiące kilometrów.
Jak "czytać" oponę
Przykład rozmiaru: 225/55 R16 95W gdzie,
225 - Szerokość opony w mm
55 - Stosunek wysokości do szerokości, w tym przypadku wysokość jest równa 55% szerokości
16 - Średnica felgi w calach
95 - Wskaźnik obciążenia
W - Wskaźnik prędkości
Różnice między oponą zimową a letnią?
Opona letnia:
-Mieszanka gumowa, która traci elastyczność w temperaturze poniżej 7 stopni C. Im niższa temperatura, tym opona staje się twardsza, tracąc przyczepność do nawierzchni,
-Brak lameli (nacięć bieżnika), a przez to:
a) Dużo mniejsza przyczepność opony w warunkach zimowych
b) Dłuższa droga hamowania
c) Większa podatność na poślizg w warunkach zimowych,
d) Utrudnione ruszanie z miejsca na śniegu i lodzie
Opona zimowa:
-Mieszanka gumowa, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, dzięki czemu opona jest bardziej przyczepna do podłoża, zapewniając wyższe bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu,
- Liczne lamele klocków bieżnika pozwalają oponie na "wgryzanie się" w nawierzchnię, zapewniając lepsze hamowanie, trakcję i przyczepność na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie,
- Szerokie kanały wzdłużne i poprzeczne poprawiające zdecydowanie odprowadzenie wody, śniegu i błota pośniegowego z powierzchni kontaktu opony z podłożem. Dzięki temu otrzymujemy poprawioną trakcję na śniegu, kierowalność oraz odporność na aquaplaning (poślizg hydrodynamiczny) na wodzie i w błocie.
Dlaczego opony zimowe?
Zimowa droga to nie lada wyzwanie nawet dla najlepszych kierowców. Zaśnieżona, pokryta gołoledzią lub zwyczajnie mokra, nie zapewnia tak dobrej przyczepności jak w lecie. Dlatego tak ważne jest wyposażenie samochodu w opony zimowe, które dzięki mieszance specjalnej gumy krzemowej, doskonale dostosowują się do niskich temperatur i sprawiają, że samochód lepiej trzyma się drogi. Ponadto dzięki specjalnemu kształtowi o właściwościach odprowadzających wodę, zimowe opony znacząco redukują ryzyko poślizgu.
Nie zapomnij:
Droga pokryta gołoledzią jest:
2 razy bardziej śliska, niż droga pokryta śniegiem
4 razy bardziej śliska, niż droga mokra lub pokryta topniejącym śniegiem
8 razy bardziej śliska, niż droga sucha
Już czas założyć opony zimowe, pamiętaj poniżej 7 stopni C opona letnia przegrywa z oponą zimową walkę!! Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych.
Tuning
W tym roku w RPM specjalne oferty:
Toyo 175/65 R14 86T S942 cena 189 pln
NOKIAN WR G2 175/65 R 14 82T cena 199 pln
NOKIAN WR G2 195/65 R 15 95H XL cena 295 pln
Toyo 195/55R15 85H S952 cena 280 pln
Toyo 205/55R16 91H S952 cena 350 pln
Toyo 195/50R15 82H S952 cena 225 pln
Toyo 195/65 R15 91T S942 cena 220 pln
Toyo 195/65 R15 91H S942 cena 265 pln
WSZYSTKIE TE OPONY DOSTĘPNE DO RĘKI W RPM
nie znalazłeś swojego rozmiaru, daj znać sprowadzimy Ci je w max 3 dni
Tuning ogumienia
Rakuu - 2008-10-24, 13:10
" />jakie rozmiarowo oponki zimowe dobrac do felg 13?
jakies optymalny rozmiar jest czy to roznicy nie ma zbytniej w jezdzie?
Mike - 2008-10-24, 14:03
" />lukiasz, wszystko fajnie, ale te magiczne 7stopni jest wzięte za przeproszeniem "z dupy", i służy tylko marketingowi nie ma czegoś takiego że ta służy lepiej poniżej 7 a ta lepiej powyżej. wartość 7 stopni wymyslono tylko i wyłącznie dla ułatwienia sobie życia, tak sie przyjęło, że jak temperatura utrzymuje się poniżej 7 stopni przez kilka dni to należy zmienić na zimówki.
Faktem jest że letnie opony są twardsze bo są stworzone do pracy w cieplejszych warunkach, a zimowe miększe, bo mają pracować w niskich temperaturach no i budowa bieżnika jak wiadomo też musi być inna.
Ja naprzykład jeżdżę na zimówkach od miesiąca, bo dosyć mocno padało, a w takich warunkach lepiej zachowa się zimówka, poza tym jeżdżę rano i wieczorem tylko więc oponki nie mają styczności z gorącym asfaltem
Raku_Lń, najlepsze oponki na 13' to 175/70/13 przy okazji bardzo tani rozmiar
polecam Ci albo Fuldę Kristal Montero albo Pirelli WinterCarving
pozdro
Krychu - 2008-10-24, 14:19
" />
damian_qbass - 2008-10-24, 16:41
" />ja jeszcze poczekam pewnie jakoś do połowy listopada, wtedy jakoś mam zamiar zmienić na zimówki nie powinno być śniegu chyba jeszcze do tego czasu:)