Czujnik położenia przepustnicy - TPS - błąd n7
Sol - 2006-09-05, 21:12
" />Czujnik położenia przepustnicy (TPS - Trotthle Position Sensor) - to nic innego jak prosty w budowie potencjometr ślizgowy, który poprzez swoje działanie dostarcza do jednostki sterującej silnika informacje dotyczące kąta otwarcia przepustnicy, co umożliwia obliczenie masowego wydatku powietrza.
Umieszczony na tylniej ścianie przepustnicy (od strony podszybia) połączony jest bezpośrednio z osią przepustnicy i sterowany jej ruchem zmienia wartość przepływającego przez niego napięcia (wejściowo zasilany +5V, przy zamkniętej przepustnicy 0,5V na wyjściu, przy maksymalnie otwartej 5V na wyjściu) co pozwala jednostce sterującej określić stan pracy silnika (wolnych obrotów czy pełnego obciążenia) oraz umożliwia przygotowanie przez kalkulator strategii przyspieszania, hamowania i odcinania dopływu paliwa.
Awaria TPS sygnalizowana jest komunikatem Check Engine, zgłaszającym błąd nr7.
Sposoby naprawy usterki są dwa.
Najprostszy polega na zakupieniu kompletnej przepustnicy wraz ze sprawnym czujnikiem TPS i przełożeniu całego kompletu (tutorial dot. wymiany przepustnicy wkrótce).
Drugi, bardziej ambitny, polega na wymianie (lub jeśli ktoś jest w stanie) naprawie samego czujnika.
Jak już pisałem czujnik znajduje się na tylniej ściance przepustnicy:
a dokładniej:
Jak można zauważyć TPS wygląda na przynitowany do obudowy przepustnicy:
jednak 'nity' okazuja się być śrubkami i po odpowiednim spilowaniu czy nacięciu główki,
można je najzwyczajniej odkręcić:
UWAGA! Jeszcze przed odkręceniem najlepiej obrysować umieszczenie czujnika na przepustnicy co pozwoli w późniejszym czasie uniknąć jego regulacji.
Odkręcając TPS ujrzymy końcówkę osi przepustnicy:
a tak prezentuje się odkręcony TPS:
Jeśli chodzi o samą naprawę czujnika, ogranicza się ona praktycznie do jednego zabiegu: jak wyczytałem na jednej z zaprzyjaźnionych stron, potencjometry (czyli też TPS) ulegają zasiarczeniu i jeśli powierzchnia rezystora nie jest spalona tyko utleniona można odratować go, czyszcząc specjalnym spray'em do rezystorów.
Choć nie jestem do tego przekonany to myślę że warto o tym wspomnieć.
Zakładając więc że jesteśmy w posiadaniu nowego, czy starego ale już naprawionego czujnika zabieramy się za jego montaż.
Jeśli wcześniej odrysowano dokładne położenie czujnika wystarczy przykręcić w taki sam sposób jak był poprzednio. Jak można zauważyć dziury w TPS są eliptyczne co pozwala nam zmieniać jego położenie. Można użyć starych śrub lecz lepiej wkręcić nowe co przyda się jeśli wyniknie konieczność regulacji.
Jeśli wszystko jest już na swoim miejscu, resetujemy błędy komputera i odpalamy silnik. Może się zdarzyć że pomimo wymiany czy naprawy czujnika błąd nr7 nadal jest sygnalizowany. Będziemy wtedy zmuszeni wyregulować jego położenie, tak żeby podawane przez niego wartości kąta otwarcia przepustnicy były spójne z tymi programowanymi fabrycznie.
Regulacja:
W ECU podpinamy miernik pod wtyki d11i i d22, włączamy zapłon i manewrujemy czujnikiem w celu uzyskania odczytu zbliżonego do 0.5V. Przykręcamy czujnik mocniej, ponownie sprawdzamy odczyt na multimetrze. Jeśli wskazuje ponownie 0.5V, otwieramy maksymalnie przepustnicę obserwując miernik. Odczyt powinien stopniowo wzrosnąć do około 5V.
Gdy wszystkie operacje przebiegną pomyślnie, resetujemy błędy ECU i odpalamy silnik.
Tutorial dotyczy D16Z6, ale sposób instalacji czujnika jest pokrewny w większości silników hondy bliźniaczych serii.
Jeśli w powyższym tutorialu wkradł się jakiś błąd, proszę o info na gg 804449
Pozdrawiam
Łukasz
volks - 2006-09-06, 18:23
" />
Stasiek - 2007-02-10, 10:45
" />Dodam może tak że jak wyskoczy błąd nr 7 to nie trzeba od razu odkręcać TPS'a.
Tak jak to było w moim przypadku trzeba było przywrócić przewodność wtyczki do TPS (najproścej poprzez kilkukrotne wypięcie i wpięcie jej i najlepiej potraktować to wszystko wazeliną techniczną)
Od tego bym zaczął, tak było u mnie i pomogło
Grzehurra - 2007-08-07, 16:25
" />pytanie- czy TPS od d15b2 bedzie pasowal do kolektora od d16z2? wizualnie sa takie same. przy wyciaganiu silnika z hani polamalem delikatnie wtyczke od TPS i uwalilem pin od wtyczki. mam na skladzie stary kolektor z mojego d15b2 i ciekawi mnie czy TPS z niego bedzie pasowac, bo jesli tak to wole wymienic na caly niz dolutowywac kabelki do pinow tego z uszkodzona wtyczka...
pozdrawiam
Grzehurra - 2007-08-09, 08:24
" />nie to nie! sam sprawdze
Grzehurra - 2007-08-12, 16:02
" />no to Wam powiem ze NIE pasuje...
badam - 2007-12-29, 14:17
" />juz wiem ale nie powiem ;p
Mike - 2008-06-04, 08:18
" />Grzehurra, pomógłbym Ci, ale rok temu nie miałem takiej wiedzy
w D15B2 TPS pracuje "na odwrót" dlatego przy MPFI swapie zamieniamy skrajne kabelki miejscami.
ja musze swój TPS wyregulować bo to jedna z rzeczy przez które DOHC nie chce banglać jak powinien
fokus - 2008-10-27, 07:34
" />Mam ptyanie jakie moga byc skutki niesprawnego TPS'u (np wzrost spalania?)
Mike - 2008-10-27, 09:13
" />fokus, dołączam się do Twojego pytania, bo napewno mam źle ustawiony TPS, ale próbowałem go ustawić, i poprostu nie da się tego zrobić na dane z manualazanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
Sol - 2006-09-05, 21:12
" />Czujnik położenia przepustnicy (TPS - Trotthle Position Sensor) - to nic innego jak prosty w budowie potencjometr ślizgowy, który poprzez swoje działanie dostarcza do jednostki sterującej silnika informacje dotyczące kąta otwarcia przepustnicy, co umożliwia obliczenie masowego wydatku powietrza.
Umieszczony na tylniej ścianie przepustnicy (od strony podszybia) połączony jest bezpośrednio z osią przepustnicy i sterowany jej ruchem zmienia wartość przepływającego przez niego napięcia (wejściowo zasilany +5V, przy zamkniętej przepustnicy 0,5V na wyjściu, przy maksymalnie otwartej 5V na wyjściu) co pozwala jednostce sterującej określić stan pracy silnika (wolnych obrotów czy pełnego obciążenia) oraz umożliwia przygotowanie przez kalkulator strategii przyspieszania, hamowania i odcinania dopływu paliwa.
Awaria TPS sygnalizowana jest komunikatem Check Engine, zgłaszającym błąd nr7.
Sposoby naprawy usterki są dwa.
Najprostszy polega na zakupieniu kompletnej przepustnicy wraz ze sprawnym czujnikiem TPS i przełożeniu całego kompletu (tutorial dot. wymiany przepustnicy wkrótce).
Drugi, bardziej ambitny, polega na wymianie (lub jeśli ktoś jest w stanie) naprawie samego czujnika.
Jak już pisałem czujnik znajduje się na tylniej ściance przepustnicy:
a dokładniej:
Jak można zauważyć TPS wygląda na przynitowany do obudowy przepustnicy:
jednak 'nity' okazuja się być śrubkami i po odpowiednim spilowaniu czy nacięciu główki,
można je najzwyczajniej odkręcić:
UWAGA! Jeszcze przed odkręceniem najlepiej obrysować umieszczenie czujnika na przepustnicy co pozwoli w późniejszym czasie uniknąć jego regulacji.
Odkręcając TPS ujrzymy końcówkę osi przepustnicy:
a tak prezentuje się odkręcony TPS:
Jeśli chodzi o samą naprawę czujnika, ogranicza się ona praktycznie do jednego zabiegu: jak wyczytałem na jednej z zaprzyjaźnionych stron, potencjometry (czyli też TPS) ulegają zasiarczeniu i jeśli powierzchnia rezystora nie jest spalona tyko utleniona można odratować go, czyszcząc specjalnym spray'em do rezystorów.
Choć nie jestem do tego przekonany to myślę że warto o tym wspomnieć.
Zakładając więc że jesteśmy w posiadaniu nowego, czy starego ale już naprawionego czujnika zabieramy się za jego montaż.
Jeśli wcześniej odrysowano dokładne położenie czujnika wystarczy przykręcić w taki sam sposób jak był poprzednio. Jak można zauważyć dziury w TPS są eliptyczne co pozwala nam zmieniać jego położenie. Można użyć starych śrub lecz lepiej wkręcić nowe co przyda się jeśli wyniknie konieczność regulacji.
Jeśli wszystko jest już na swoim miejscu, resetujemy błędy komputera i odpalamy silnik. Może się zdarzyć że pomimo wymiany czy naprawy czujnika błąd nr7 nadal jest sygnalizowany. Będziemy wtedy zmuszeni wyregulować jego położenie, tak żeby podawane przez niego wartości kąta otwarcia przepustnicy były spójne z tymi programowanymi fabrycznie.
Regulacja:
W ECU podpinamy miernik pod wtyki d11i i d22, włączamy zapłon i manewrujemy czujnikiem w celu uzyskania odczytu zbliżonego do 0.5V. Przykręcamy czujnik mocniej, ponownie sprawdzamy odczyt na multimetrze. Jeśli wskazuje ponownie 0.5V, otwieramy maksymalnie przepustnicę obserwując miernik. Odczyt powinien stopniowo wzrosnąć do około 5V.
Gdy wszystkie operacje przebiegną pomyślnie, resetujemy błędy ECU i odpalamy silnik.
Tutorial dotyczy D16Z6, ale sposób instalacji czujnika jest pokrewny w większości silników hondy bliźniaczych serii.
Jeśli w powyższym tutorialu wkradł się jakiś błąd, proszę o info na gg 804449
Pozdrawiam
Łukasz
volks - 2006-09-06, 18:23
" />
Stasiek - 2007-02-10, 10:45
" />Dodam może tak że jak wyskoczy błąd nr 7 to nie trzeba od razu odkręcać TPS'a.
Tak jak to było w moim przypadku trzeba było przywrócić przewodność wtyczki do TPS (najproścej poprzez kilkukrotne wypięcie i wpięcie jej i najlepiej potraktować to wszystko wazeliną techniczną)
Od tego bym zaczął, tak było u mnie i pomogło
Grzehurra - 2007-08-07, 16:25
" />pytanie- czy TPS od d15b2 bedzie pasowal do kolektora od d16z2? wizualnie sa takie same. przy wyciaganiu silnika z hani polamalem delikatnie wtyczke od TPS i uwalilem pin od wtyczki. mam na skladzie stary kolektor z mojego d15b2 i ciekawi mnie czy TPS z niego bedzie pasowac, bo jesli tak to wole wymienic na caly niz dolutowywac kabelki do pinow tego z uszkodzona wtyczka...
pozdrawiam
Grzehurra - 2007-08-09, 08:24
" />nie to nie! sam sprawdze
Grzehurra - 2007-08-12, 16:02
" />no to Wam powiem ze NIE pasuje...
badam - 2007-12-29, 14:17
" />juz wiem ale nie powiem ;p
Mike - 2008-06-04, 08:18
" />Grzehurra, pomógłbym Ci, ale rok temu nie miałem takiej wiedzy
w D15B2 TPS pracuje "na odwrót" dlatego przy MPFI swapie zamieniamy skrajne kabelki miejscami.
ja musze swój TPS wyregulować bo to jedna z rzeczy przez które DOHC nie chce banglać jak powinien
fokus - 2008-10-27, 07:34
" />Mam ptyanie jakie moga byc skutki niesprawnego TPS'u (np wzrost spalania?)
Mike - 2008-10-27, 09:13
" />fokus, dołączam się do Twojego pytania, bo napewno mam źle ustawiony TPS, ale próbowałem go ustawić, i poprostu nie da się tego zrobić na dane z manuala