Czy nasze auta muszą jeżdzić na światłach cały rok ??
Pyza20 - Śr kwi 30, 2008 8:58 am
" />Generalnie wyczytałem na internecie coś z czym się zgodzę a mianowicie że auta poniżej rocznika 71 mogą jeździć bez obowiązku włączania świateł całą dobę podyktowane jest To Tym że aut takich jest mało i sposób zasilania instalacji elektrycznej ( prądnica) jest zbyt mało wydajny by temu podołać (zgadzam się w 100 % ) jednak są to artykuły a nie odpowiednie paragrafy prawa czy ktoś wyczytał o tym w kodeksie drogowym??
http://e-prawnik.pl/projekty-ustaw/zmia ... drogowym-1
http://www.auto-swiat.pl/poradnik_aktua ... kul-16637/
pib84 - Śr kwi 30, 2008 12:04 pm
" />Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
mozliwe że taka propozycja była ale nie przeszła
pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;
do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
4. (uchylony)
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Art. 52. 1. Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.
2. Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.
3. Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.
tak wyglada to w ustawie jak dla mnie nigdzie tam nie ma tego zapisu o roku 71 wiec nie wiem skad ten wymysłjest tylko o pojazdach które nir maja świateł mijania........ natomiast ciekawe jest czym są światła do jazdy dziennej bo jak dla mnie to mogły by byc postojówki ...... to tez byłoby znaczne ułatwienie w art.51. ust 2 wyraxnie jest napisane ze mozna ich stosowac za dnie zamiast swiatel mijania
jurek_j - Śr kwi 30, 2008 1:26 pm
" />Tyle, że FSO jasno powiedziała, które światła jak się nazywają...
Wielu posiadaczy old i youngtimerów protestowało, ale chyba wszystko spełzło na niczym.
pib84 - Śr kwi 30, 2008 3:51 pm
" />o tego nie słyszałem to jak fso nazwalo konkretne światła
jurek_j - Śr kwi 30, 2008 7:37 pm
" />Mijania to mijania, drogowe to drogowe, nie masz żadnego Kaima, czy jaką tam inną książkę do Kanta?
pib84 - Śr kwi 30, 2008 8:02 pm
" />no własnie ale zostaja postojówki które mi pasuja idealnie na światła do jazdy dziennej
jurek_j - Cz maja 01, 2008 7:11 am
" />Dopisz na kloszu od postojowych świateł literki RL i będą dzienne jak się widzi...
Zapraszam do lektury: http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat ... y_dziennej
pib84 - Cz maja 01, 2008 7:52 am
" />fajny ten artykół ........... no własie jurek zobacz jakie sa wymagania odnosnie tych swiateł do jazdy dziennej........ akórat fiataowskie postojopwki spełniają wszystkie stawiane wymagania
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Ponadto minimalna powierzchnia świecenia lampy musi być ≥40cm², a połączenie elektryczne ma zapewniać równoczesne świecenie tylnych świateł
nie spełniaja tylko 2 ale moim zdaniem mało istotnych nie ma tego oznaczenia rl i nie wyłączaja sie podczas załączenia świateł mijania ale mysle że to są akórat 2 nieistotne niuanse
wydaje mi się że rozróznienie na postojwe a dzienne jest takie że w nowych autach postojówka jest zazwyczaj jedna
karczmo - Pt maja 23, 2008 1:01 pm
" />No akurat RL, lub DRL to najwazniejsze oznakowanie, bez nich światła nie są poprostu dzienne a tylko na takich można jeździć. W mercedesie mam taki wynalazek. Użytkuje go od prawie roku i jak narazie nie miałem żadnych problemów. Polecam wszystkim - zawsze pożadnie naładowany akumulator, same się zapalają i gaszą, mniej zużywamy instalacje, alternator, paski, a żarówka kosztuje 1pln-a. Obecnie na allegro można znaleźć diodówki za ok 120 zika i gdybym montował teraz dzienne to tylko led-y.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
Pyza20 - Śr kwi 30, 2008 8:58 am
" />Generalnie wyczytałem na internecie coś z czym się zgodzę a mianowicie że auta poniżej rocznika 71 mogą jeździć bez obowiązku włączania świateł całą dobę podyktowane jest To Tym że aut takich jest mało i sposób zasilania instalacji elektrycznej ( prądnica) jest zbyt mało wydajny by temu podołać (zgadzam się w 100 % ) jednak są to artykuły a nie odpowiednie paragrafy prawa czy ktoś wyczytał o tym w kodeksie drogowym??
http://e-prawnik.pl/projekty-ustaw/zmia ... drogowym-1
http://www.auto-swiat.pl/poradnik_aktua ... kul-16637/
pib84 - Śr kwi 30, 2008 12:04 pm
" />Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
mozliwe że taka propozycja była ale nie przeszła
pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;
do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
4. (uchylony)
5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
6. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
7. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.
Art. 52. 1. Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe niezłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.
2. Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu szynowego oraz pojazdu, na którym znajduje się urządzenie lub ładunek, wystające poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.
3. Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.
tak wyglada to w ustawie jak dla mnie nigdzie tam nie ma tego zapisu o roku 71 wiec nie wiem skad ten wymysłjest tylko o pojazdach które nir maja świateł mijania........ natomiast ciekawe jest czym są światła do jazdy dziennej bo jak dla mnie to mogły by byc postojówki ...... to tez byłoby znaczne ułatwienie w art.51. ust 2 wyraxnie jest napisane ze mozna ich stosowac za dnie zamiast swiatel mijania
jurek_j - Śr kwi 30, 2008 1:26 pm
" />Tyle, że FSO jasno powiedziała, które światła jak się nazywają...
Wielu posiadaczy old i youngtimerów protestowało, ale chyba wszystko spełzło na niczym.
pib84 - Śr kwi 30, 2008 3:51 pm
" />o tego nie słyszałem to jak fso nazwalo konkretne światła
jurek_j - Śr kwi 30, 2008 7:37 pm
" />Mijania to mijania, drogowe to drogowe, nie masz żadnego Kaima, czy jaką tam inną książkę do Kanta?
pib84 - Śr kwi 30, 2008 8:02 pm
" />no własnie ale zostaja postojówki które mi pasuja idealnie na światła do jazdy dziennej
jurek_j - Cz maja 01, 2008 7:11 am
" />Dopisz na kloszu od postojowych świateł literki RL i będą dzienne jak się widzi...
Zapraszam do lektury: http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat ... y_dziennej
pib84 - Cz maja 01, 2008 7:52 am
" />fajny ten artykół ........... no własie jurek zobacz jakie sa wymagania odnosnie tych swiateł do jazdy dziennej........ akórat fiataowskie postojopwki spełniają wszystkie stawiane wymagania
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Ponadto minimalna powierzchnia świecenia lampy musi być ≥40cm², a połączenie elektryczne ma zapewniać równoczesne świecenie tylnych świateł
nie spełniaja tylko 2 ale moim zdaniem mało istotnych nie ma tego oznaczenia rl i nie wyłączaja sie podczas załączenia świateł mijania ale mysle że to są akórat 2 nieistotne niuanse
wydaje mi się że rozróznienie na postojwe a dzienne jest takie że w nowych autach postojówka jest zazwyczaj jedna
karczmo - Pt maja 23, 2008 1:01 pm
" />No akurat RL, lub DRL to najwazniejsze oznakowanie, bez nich światła nie są poprostu dzienne a tylko na takich można jeździć. W mercedesie mam taki wynalazek. Użytkuje go od prawie roku i jak narazie nie miałem żadnych problemów. Polecam wszystkim - zawsze pożadnie naładowany akumulator, same się zapalają i gaszą, mniej zużywamy instalacje, alternator, paski, a żarówka kosztuje 1pln-a. Obecnie na allegro można znaleźć diodówki za ok 120 zika i gdybym montował teraz dzienne to tylko led-y.