Kolektor 4-2-1 a kolektor 4-1
kondis - 2008-08-05, 10:34
" />Powiedzcie jakie są tak naprawdę różnice.
4-1 podobno daje lepsze osiągi i jest bardziej sportowy. Czy warto go zakładać? czy do 4gen się poprostu nie opłaca takiego pakować? Ile to może dać orientacyjnie więcej mocy? I czy przy montażu są jakieś inne cuda potrzebne? poza uszczelką
mAx - 2008-08-05, 10:49
" />W samochodach 4-cylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według dwóch podstawowych schematów: 4-2-1 oraz 4-1. Kolektor 4-2-1 łączy oddzielnie cylindry pierwszy i czwarty oraz drugi i trzeci 1-4 i 2-3. Są to cylindry współbieżne, w których wydech następuje co 360 st. W zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych takie łączenie wystarcza aby fala spalin z jednego cylindra trafiła na zamknięty zawór drugiego cylindra i nie zakłóciła jego pracy. Niestety przy wysokich obrotach częstotliwość występowania wydechów zwiększa się i strumień spalin zaczyna wpadać na już otworzony zawór wydechowy drugiego cylindra, spowalniając jego opróżnienie i pogarszając przepłukanie.
W przypadku zastosowania długiego kolektora 4-1 ryzyko zakłócenia pracy któregokolwiek z cylindrów spada do minimum, nawet na wysokich obrotach. Niestety względy między innymi względy ekonomiczne i ekologiczne (m.in. temperatura pracy katalizatora) zmuszają producentów do stosowania kolektorów o jak najbardziej prostej budowie i możliwie krótkiej długości.
Przerabiając układ wydechowy należy pamiętać, że to tylko część silnika współgrająca z resztą jego elementów. Przy tego typu przeróbkach niezwykle ważne jest wyliczenie i zestrojenie go między innymi z układem dolotowym, fazami rozrządu, czy też elektroniką sterującą.
Do montażu potrzebne to samo co do 4-2-1, mocy raczej Ci nikt nie powie ile da, bo to zależy od indywidualnego auta i jego setupu. Generalnie zakładanie 4-1 do d15b2 mija się z celem... dół będzie słaby, a góry specjalnie nie poprawisz bo ten silnik słabo się kreci, lepiej założyć 4-2-1
Ryba - 2008-08-06, 06:09
" />Noo mAx miałeś okazję się wykazać
Swoją drogą 4-1 daje więcej punktów lansu
Adriano - 2008-08-06, 09:35
" />
Proti - 2008-08-06, 09:59
" />do 4g tylko 4-2-1 nie wazne czy to d16 czy b16, przyrost jest kwestią projektu i jakosci kolektora, 4-1 ma utrudnione zycie z racji belki pozatym nie ma sensuzanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
kondis - 2008-08-05, 10:34
" />Powiedzcie jakie są tak naprawdę różnice.
4-1 podobno daje lepsze osiągi i jest bardziej sportowy. Czy warto go zakładać? czy do 4gen się poprostu nie opłaca takiego pakować? Ile to może dać orientacyjnie więcej mocy? I czy przy montażu są jakieś inne cuda potrzebne? poza uszczelką
mAx - 2008-08-05, 10:49
" />W samochodach 4-cylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według dwóch podstawowych schematów: 4-2-1 oraz 4-1. Kolektor 4-2-1 łączy oddzielnie cylindry pierwszy i czwarty oraz drugi i trzeci 1-4 i 2-3. Są to cylindry współbieżne, w których wydech następuje co 360 st. W zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych takie łączenie wystarcza aby fala spalin z jednego cylindra trafiła na zamknięty zawór drugiego cylindra i nie zakłóciła jego pracy. Niestety przy wysokich obrotach częstotliwość występowania wydechów zwiększa się i strumień spalin zaczyna wpadać na już otworzony zawór wydechowy drugiego cylindra, spowalniając jego opróżnienie i pogarszając przepłukanie.
W przypadku zastosowania długiego kolektora 4-1 ryzyko zakłócenia pracy któregokolwiek z cylindrów spada do minimum, nawet na wysokich obrotach. Niestety względy między innymi względy ekonomiczne i ekologiczne (m.in. temperatura pracy katalizatora) zmuszają producentów do stosowania kolektorów o jak najbardziej prostej budowie i możliwie krótkiej długości.
Przerabiając układ wydechowy należy pamiętać, że to tylko część silnika współgrająca z resztą jego elementów. Przy tego typu przeróbkach niezwykle ważne jest wyliczenie i zestrojenie go między innymi z układem dolotowym, fazami rozrządu, czy też elektroniką sterującą.
Do montażu potrzebne to samo co do 4-2-1, mocy raczej Ci nikt nie powie ile da, bo to zależy od indywidualnego auta i jego setupu. Generalnie zakładanie 4-1 do d15b2 mija się z celem... dół będzie słaby, a góry specjalnie nie poprawisz bo ten silnik słabo się kreci, lepiej założyć 4-2-1
Ryba - 2008-08-06, 06:09
" />Noo mAx miałeś okazję się wykazać
Swoją drogą 4-1 daje więcej punktów lansu
Adriano - 2008-08-06, 09:35
" />
Proti - 2008-08-06, 09:59
" />do 4g tylko 4-2-1 nie wazne czy to d16 czy b16, przyrost jest kwestią projektu i jakosci kolektora, 4-1 ma utrudnione zycie z racji belki pozatym nie ma sensu