Modyfikacje układu wydechowego
Boogie - 2006-09-12, 12:40
" />Układ wydechowy
W aucie seryjnym problem uwolnienia drzemiących drzemiących w wydechu koni w głównej mierze sprowadza się do tego, jak głośny ma być Twój wydech. Największy opór stawia katalizator i tłumiki, choć pozostałe elementy również mogą być świetnym polem do popisu.
Zacznijmy od początku, czyli od kolektora. Spaliny wypychane z cylindra podczas suwu wydechu wpadają do kolektora z prędkością bliską prędkości dźwięku. Następnie po przez rurę, katalizator i tłumik powinny wydostać się na zewnątrz układu. Niestety cały proces nie wygląda tak idealnie, bo spaliny w formie fali, mają tendencję do zawracania, zarówno w obrębie tej samej rury jak i do pozostałych rur kolektora. Spaliny, które się cofają w tej samej rurze, mogą częściowo wpaść z powrotem do cylindra, kiedy zawór wydechowy jeszcze się nie zamknął i pogarszają skład mieszanki w cylindrze, obniżając przy tym moc silnika. Ponadto spaliny cofające się do innej rury kolektora będą przeszkadzały w sprawnym usuwaniu spalonej mieszanki z innego cylindra. /Tu autor proponuje założenie sportowego kolektora 4-2-1* ( http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-2-1-DC ... dZViewItem )/ Jeśli zostawisz fabryczny kolektor dostosowany do charakterystyki silnika, warto poświęcić więcej uwagi dalszej części układu wydechowego. Jak wspomnieliśmy, tłumiki i katalizator również decydują o wydajności wydechu. Zacznijmy jednak od rury wydechowej. Ważna jest jej średnica, przeważnie prawidłowo dobrana przez producenta. Jeżeli założysz rurę o zbyt wielkiej średnicy to ucierpi na tym moment obrotowy przy niskich obrotach. Aby wydech pracował cicho, montuje się tłumiki, które są dobre dla naszych uszu, ale są złem koniecznym dla osiągów. Przeważnie stosuje się dwa tłumiki w układzie. Na początek warto usunąć pierwszy tłumik. Wydech będzie głośniejszy i może mieć tendencje do strzelania, kiedy puszczasz gaz. Z tego powodu nie należy wyrzucać pierwszego tłumika, jeśli drugi, jest typu przelotowego /chyba, że ma strzelać*/. Tłumik generalnie powinien być umieszczony jak najdalej od silnika. Spaliny przez układ chłodzą się i rozprężają i im dalej jest umieszczony od silnika tłumik, tym mniejsze stwarza opory.
Odrębny cud techniki to katalizator. Stanowi on poważną przeszkodę na drodze spalin. Możesz poddać modyfikacji wlot i wylot spalin, wykonując je od nowa, pod łagodniejszym kontem. Łagodny wlot i wylot zmniejsza turbulencje spalin i zmniejsza opory przepływu nawet ponad dwukrotnie.( http://img123.imageshack.us/my.php?image=nowy1cy4.jpg ) Jeśli obmyślasz wydech własnego autorstwa, to katalizator powinieneś umieścić jak najbliżej silnika, ponieważ im gorętsze spaliny dostaje, tym sprawniej je oczyszcza. Można by go całkiem wymontować, albo wstawić do środka kawałek pustej rury. Pamiętaj o tym, że katalizator, podobnie jak cały wydech, dość szybko się zużywa i w miarę lat coraz bardziej ogranicza moc silnika i zwiększa zużycie paliwa.
/Dobrym sposobem, ale drogim jest kupno dedykowanego wydechu, ale jest on kosztowny. Autor podaje że taki układ wydechowy daje wzrost mocy o 10% (jakieś 4-8 kucy) z korzystnym przesunięciem zakresu obrotów użytecznych o 450. Wiadomości oparte o testy na hamowni./
Mama nadzieje, że się przyda. Pozdrawiam !
Kedar - 2006-09-12, 19:04
" />A jak sie ma cala sprawa glosnosci wobec obowiazujacych przepisow prawa drogowego
Mozna sobie przeciez zaszkodzic zbyt glosnym ukladem wydechowym... Czy pozbycie sie obu tlumikow i katalizatora z jednoczensym zamontowaniem kolektora 4-2-1 nie spowoduje nadmiernego podniesienia tworzonych przez auto dB Samochody, ktorymi sie przewaznie poruszamy maja sluzyc rowniez do celow "cywilnych".
Boogie - 2006-09-13, 09:35
" />
Kedar - 2006-09-13, 09:40
" />Zdaje sobie sprawe, ze funkcjonalnosc jest wazniejsza dla fanow tuningu, ale my zazwyczaj poruszamy sie po zwyczajnych drogach.
Pytanie powinno zabrzmiec prosciej: "Czy posiadanie ukladu wydechowego z przelotowymi obydwoma tlumikami oraz wycietym katalizatorem jest dozwolone "
Boogie - 2006-09-13, 10:59
" />
Walter - 2006-09-14, 16:10
" />A czy jest zabronione
Przepisy określaja tylko głośnośc oraz skład spalin, jak wydech to spełnia to jest legalnie.
HouseM - 2006-11-17, 01:06
" />A może mi ktoś wytłumaczyć co ma niby dać to usunięcie tłumików w aucie które nie ma turbo ?? Coś mi tu Polonez tjuningiem zalatuje
Proti - 2006-11-17, 02:30
" />ułatwia przepływ spalin więc silnik mniej zużywa energii na ich wypchanie, zrobienie dobrego układu wydechowego nie tyle doda ci koni, co mniej "zabierze" niż seryjny, pomijam fakt, że w naszych autach można legalnie nie mieć katalizatora . U mnie np dobry wydech dał przyrost rzędu ponad 10% a wybitnie turbo nie mam
Gr00bY - 2006-11-17, 07:38
" />
luki23 - 2007-02-27, 20:40
" />Hejka ja usunołem katalizator. (mozna za niego dostać pare złotych ,, pozatym jakby ktos nie wiedział w sirodku ma złoto dlatego je skupuja) mam zostawiony ostatni tłumik i kocham jej dzwiek jak wchodzi na obroty. Coś policja....??
Silniczek - 2007-02-28, 17:35
" />
civica16v - 2007-04-10, 19:49
" />samo usuniecie tłumików spowoduje po jakims czasie awarie uszczelki pod głowicą bo musi być odprężnik podstawowa modyfikacja wydechu 1 większe rury 2 strumiennica 3 odprężnik 4 tłumik końcowy nie przelotowy
a i da to maks 5mk w co i tak watpie stawiał bym na 2 do 3
Poprawiłem błędy i scaliłem posty! Randalzanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
Boogie - 2006-09-12, 12:40
" />Układ wydechowy
W aucie seryjnym problem uwolnienia drzemiących drzemiących w wydechu koni w głównej mierze sprowadza się do tego, jak głośny ma być Twój wydech. Największy opór stawia katalizator i tłumiki, choć pozostałe elementy również mogą być świetnym polem do popisu.
Zacznijmy od początku, czyli od kolektora. Spaliny wypychane z cylindra podczas suwu wydechu wpadają do kolektora z prędkością bliską prędkości dźwięku. Następnie po przez rurę, katalizator i tłumik powinny wydostać się na zewnątrz układu. Niestety cały proces nie wygląda tak idealnie, bo spaliny w formie fali, mają tendencję do zawracania, zarówno w obrębie tej samej rury jak i do pozostałych rur kolektora. Spaliny, które się cofają w tej samej rurze, mogą częściowo wpaść z powrotem do cylindra, kiedy zawór wydechowy jeszcze się nie zamknął i pogarszają skład mieszanki w cylindrze, obniżając przy tym moc silnika. Ponadto spaliny cofające się do innej rury kolektora będą przeszkadzały w sprawnym usuwaniu spalonej mieszanki z innego cylindra. /Tu autor proponuje założenie sportowego kolektora 4-2-1* ( http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-2-1-DC ... dZViewItem )/ Jeśli zostawisz fabryczny kolektor dostosowany do charakterystyki silnika, warto poświęcić więcej uwagi dalszej części układu wydechowego. Jak wspomnieliśmy, tłumiki i katalizator również decydują o wydajności wydechu. Zacznijmy jednak od rury wydechowej. Ważna jest jej średnica, przeważnie prawidłowo dobrana przez producenta. Jeżeli założysz rurę o zbyt wielkiej średnicy to ucierpi na tym moment obrotowy przy niskich obrotach. Aby wydech pracował cicho, montuje się tłumiki, które są dobre dla naszych uszu, ale są złem koniecznym dla osiągów. Przeważnie stosuje się dwa tłumiki w układzie. Na początek warto usunąć pierwszy tłumik. Wydech będzie głośniejszy i może mieć tendencje do strzelania, kiedy puszczasz gaz. Z tego powodu nie należy wyrzucać pierwszego tłumika, jeśli drugi, jest typu przelotowego /chyba, że ma strzelać*/. Tłumik generalnie powinien być umieszczony jak najdalej od silnika. Spaliny przez układ chłodzą się i rozprężają i im dalej jest umieszczony od silnika tłumik, tym mniejsze stwarza opory.
Odrębny cud techniki to katalizator. Stanowi on poważną przeszkodę na drodze spalin. Możesz poddać modyfikacji wlot i wylot spalin, wykonując je od nowa, pod łagodniejszym kontem. Łagodny wlot i wylot zmniejsza turbulencje spalin i zmniejsza opory przepływu nawet ponad dwukrotnie.( http://img123.imageshack.us/my.php?image=nowy1cy4.jpg ) Jeśli obmyślasz wydech własnego autorstwa, to katalizator powinieneś umieścić jak najbliżej silnika, ponieważ im gorętsze spaliny dostaje, tym sprawniej je oczyszcza. Można by go całkiem wymontować, albo wstawić do środka kawałek pustej rury. Pamiętaj o tym, że katalizator, podobnie jak cały wydech, dość szybko się zużywa i w miarę lat coraz bardziej ogranicza moc silnika i zwiększa zużycie paliwa.
/Dobrym sposobem, ale drogim jest kupno dedykowanego wydechu, ale jest on kosztowny. Autor podaje że taki układ wydechowy daje wzrost mocy o 10% (jakieś 4-8 kucy) z korzystnym przesunięciem zakresu obrotów użytecznych o 450. Wiadomości oparte o testy na hamowni./
Mama nadzieje, że się przyda. Pozdrawiam !
Kedar - 2006-09-12, 19:04
" />A jak sie ma cala sprawa glosnosci wobec obowiazujacych przepisow prawa drogowego
Mozna sobie przeciez zaszkodzic zbyt glosnym ukladem wydechowym... Czy pozbycie sie obu tlumikow i katalizatora z jednoczensym zamontowaniem kolektora 4-2-1 nie spowoduje nadmiernego podniesienia tworzonych przez auto dB Samochody, ktorymi sie przewaznie poruszamy maja sluzyc rowniez do celow "cywilnych".
Boogie - 2006-09-13, 09:35
" />
Kedar - 2006-09-13, 09:40
" />Zdaje sobie sprawe, ze funkcjonalnosc jest wazniejsza dla fanow tuningu, ale my zazwyczaj poruszamy sie po zwyczajnych drogach.
Pytanie powinno zabrzmiec prosciej: "Czy posiadanie ukladu wydechowego z przelotowymi obydwoma tlumikami oraz wycietym katalizatorem jest dozwolone "
Boogie - 2006-09-13, 10:59
" />
Walter - 2006-09-14, 16:10
" />A czy jest zabronione
Przepisy określaja tylko głośnośc oraz skład spalin, jak wydech to spełnia to jest legalnie.
HouseM - 2006-11-17, 01:06
" />A może mi ktoś wytłumaczyć co ma niby dać to usunięcie tłumików w aucie które nie ma turbo ?? Coś mi tu Polonez tjuningiem zalatuje
Proti - 2006-11-17, 02:30
" />ułatwia przepływ spalin więc silnik mniej zużywa energii na ich wypchanie, zrobienie dobrego układu wydechowego nie tyle doda ci koni, co mniej "zabierze" niż seryjny, pomijam fakt, że w naszych autach można legalnie nie mieć katalizatora . U mnie np dobry wydech dał przyrost rzędu ponad 10% a wybitnie turbo nie mam
Gr00bY - 2006-11-17, 07:38
" />
luki23 - 2007-02-27, 20:40
" />Hejka ja usunołem katalizator. (mozna za niego dostać pare złotych ,, pozatym jakby ktos nie wiedział w sirodku ma złoto dlatego je skupuja) mam zostawiony ostatni tłumik i kocham jej dzwiek jak wchodzi na obroty. Coś policja....??
Silniczek - 2007-02-28, 17:35
" />
civica16v - 2007-04-10, 19:49
" />samo usuniecie tłumików spowoduje po jakims czasie awarie uszczelki pod głowicą bo musi być odprężnik podstawowa modyfikacja wydechu 1 większe rury 2 strumiennica 3 odprężnik 4 tłumik końcowy nie przelotowy
a i da to maks 5mk w co i tak watpie stawiał bym na 2 do 3
Poprawiłem błędy i scaliłem posty! Randal