Montaż stabilizatora tylnego
Ryba - 2009-03-14, 18:09
" />W tym poradniku postaram się przedstawić dość prostą operację, jaką jest montaż tylnego stabilizatora - takiego jak montowany jest w mocniejszych wersjach Civica np. ED7.
Co potrzebujesz:
- Przede wszystkim kompletny stabilizator - z łącznikami i mocowaniami do nadwozia
- Tylne poprzeczne wahacze z mocowaniemi do stabilizatora.
Na wstępie powiem, że całość warto przygotować i poskładać na nowych cześciach, aby nie robić wszystkiego 2 razy. Ja mam założone tulejki i łączniki FEBI, drążek został wypiaskowany i pomalowany na żółto - będzie pasować do amorków GT
Pracę zaczynamy od zdemontowania starych wahaczy, które nie mają mocowania na stabilizator. Zadanie pozornie łatwe; wymaga odkręcenia 3 śrub na każdym wahaczu.
Jednak ze względu na wiek auta moga wystąpić problemy takie jak u mnie:
2 sruby puściły bez problemu, ale 3 niestety ukręciła się (po obu stronach). Jest to spowodowanie korozją śruby w tulejce i "zespawaniem się" tych 2 elementów. Po "wycięciu" wahacza wygląda to mniej więcej tak:
Należy odciąć część z gwintem, a zamiast tego zastosować zwykłą śrubę z nakrętką w rozmierze M10. Dobrze jeśli kupisz śruby o podwyższonej twardości np. 8,5.
Przed złożeniem wszystkie powierzchnie styku i śrubę dokładnie i dość obficie smarujesz smarem (ja używałem ŁT43 - chyba
Wahacz najlepiej według mnie jes przykręcać od zewnątrz auta - najpierw zewnętrzna śruba, potem amorytyzator, a na koniec montujemy całość w wewnętrzne "ucho" nadwozia. Przy tej czynności konieczny będzie lewarek, aby wcisnąć wahacz na miejsce. Bedziesz musiał nim trochę pomanewrować, zanim śruba złapie gwint, możesz pomóc sobie dużym śrubokrętem, mocnymi ramionami - technika dowolna
Po złożeniu całość wygląda tak:
Następnie w miejsce do tego przeznaczone montujesz końcówki stabilizatora, na śrubę M8.
W nadwoziu powinieneś mieć otwory do mocowania stabilizatora - zaznaczone na zdęciu.
Można je nagwintować i próbowac wkręcić tam śrubę M12, jednak ja zrobiłem to inaczej; wydaje mi się że dużo bardziej solidnie. Mianowicie, przewierciłem do bagażnika otwory i całość spiąłem śrubami M10, na końcach zastosowałem pełne nakrętki.
Nie ma tego na zdjęciach, gdyż bagażnik przygotowany jest do malowania, dlatego nie zostawiłem wkęconych śrub.
UWAGA !
Jeśli po założeniu stabilzatora opiera się on o tłumik, to należy podgiąć w stronę tyłu auta zaczepy widoczne na zdjęciach - tłumik odsunie się i problem zniknie.
To by było na tyle ! Zyczę owocnej pracy i niech ktoś napisze tu jakie wrażenie z jazdy po załżeniu teo cuda Ja już nie pamietam jak to auto jeździ i długo jeszcze się nie dowiem, więc czekam na opinie
C00li - 2009-03-16, 11:16
" />Drobna podpowiedź z mojej strony - śruby bym założył 8.8 a najlepiej 10.8 lub 10.9, do tego nakrętki z teflonem, żeby się nie odkręciły.
stealth - 2009-03-16, 22:01
" />Ryba - pierwsze piwo (jak będzie dostępne) obiecałem Noofaqowi, Tobie obiecuję drugie Dzięki za bardzo pomocny opis
Tylko taka drobna uwaga: waHacze, przez "h", bo się wahają, a nie wąchają
mum666 - 2009-06-07, 21:46
" />Założyłem stabilizator w sobote z pomocą kumpla. Śruby 80mm przez podłoge, wystarczyło ich na styk, także polecam raczej 90mm, będzie łatwiej. Różnica miazga, urwałbym jajca temu księgowemu który uznał, że EC8 wyjedzie z fabryki bez stabilizatorów.
stealth - 2009-07-19, 23:16
" />A jak już przewierciliście te dziury przez bagażnik to nijak tego nie konserwowaliście? Przecież w tym miejscu nie ma już ani tego zabezpieczenia antykorozyjnego z podwozia, farba złazi, no i w ogóle dziura na wylot Nie trzeba by było czegoś z tym zrobić zanim tam się śrubę wsunie?
Ryba - 2009-07-20, 07:19
" />Ja nic nie zrobiłem bo nie mogę się zebrać do malowania bagażnika. Ale generalnie od spodu wiercisz przez oryginalny otwór, z oryginalną konserwacją, a w bagażniku możesz "pomazać" jakąś farbą zaprawkową, bo raz, że tego nie widać dwa, że to wewnątrz auta wiec warunków nie ma tragicznych
mum666 Nie obcinaj jajec komuś z fabryki hondy, już któryś raz widzę, że narzekasz, że w EC8 nie ma tego czy tamtego - przecież to podstawowa, najtańsza wersja i czego się spodziewasz ? jak chcesz mieć stabilizator, podstópkę, kieszenie w drzwiach i mocny silnik to trzeba było kupić ed7/ee9
flow3w - 2009-07-20, 08:38
" />[OT] mum666 tak jak ja, miałem EC8 teraz ED7 śmigam i nie narzekam [/OT]
stealth - 2009-07-20, 22:33
" />
Ryba - 2009-07-21, 05:11
" />Idź do sklepu z lakierami i tam przeważnie mają takie coś jak lakier do paznokci w kolorach aut i powiedz jaki chcesz.
A co do 2 sprawy to mozna zrobić samamu, ale narzekanie że nie ma tego czy tamtego jest bez sensu. Wiadomo, że to podstawa i musi czegoś nie być
stealth - 2009-07-21, 15:58
" />Dzięki, tak zrobięzanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
Ryba - 2009-03-14, 18:09
" />W tym poradniku postaram się przedstawić dość prostą operację, jaką jest montaż tylnego stabilizatora - takiego jak montowany jest w mocniejszych wersjach Civica np. ED7.
Co potrzebujesz:
- Przede wszystkim kompletny stabilizator - z łącznikami i mocowaniami do nadwozia
- Tylne poprzeczne wahacze z mocowaniemi do stabilizatora.
Na wstępie powiem, że całość warto przygotować i poskładać na nowych cześciach, aby nie robić wszystkiego 2 razy. Ja mam założone tulejki i łączniki FEBI, drążek został wypiaskowany i pomalowany na żółto - będzie pasować do amorków GT
Pracę zaczynamy od zdemontowania starych wahaczy, które nie mają mocowania na stabilizator. Zadanie pozornie łatwe; wymaga odkręcenia 3 śrub na każdym wahaczu.
Jednak ze względu na wiek auta moga wystąpić problemy takie jak u mnie:
2 sruby puściły bez problemu, ale 3 niestety ukręciła się (po obu stronach). Jest to spowodowanie korozją śruby w tulejce i "zespawaniem się" tych 2 elementów. Po "wycięciu" wahacza wygląda to mniej więcej tak:
Należy odciąć część z gwintem, a zamiast tego zastosować zwykłą śrubę z nakrętką w rozmierze M10. Dobrze jeśli kupisz śruby o podwyższonej twardości np. 8,5.
Przed złożeniem wszystkie powierzchnie styku i śrubę dokładnie i dość obficie smarujesz smarem (ja używałem ŁT43 - chyba
Wahacz najlepiej według mnie jes przykręcać od zewnątrz auta - najpierw zewnętrzna śruba, potem amorytyzator, a na koniec montujemy całość w wewnętrzne "ucho" nadwozia. Przy tej czynności konieczny będzie lewarek, aby wcisnąć wahacz na miejsce. Bedziesz musiał nim trochę pomanewrować, zanim śruba złapie gwint, możesz pomóc sobie dużym śrubokrętem, mocnymi ramionami - technika dowolna
Po złożeniu całość wygląda tak:
Następnie w miejsce do tego przeznaczone montujesz końcówki stabilizatora, na śrubę M8.
W nadwoziu powinieneś mieć otwory do mocowania stabilizatora - zaznaczone na zdęciu.
Można je nagwintować i próbowac wkręcić tam śrubę M12, jednak ja zrobiłem to inaczej; wydaje mi się że dużo bardziej solidnie. Mianowicie, przewierciłem do bagażnika otwory i całość spiąłem śrubami M10, na końcach zastosowałem pełne nakrętki.
Nie ma tego na zdjęciach, gdyż bagażnik przygotowany jest do malowania, dlatego nie zostawiłem wkęconych śrub.
UWAGA !
Jeśli po założeniu stabilzatora opiera się on o tłumik, to należy podgiąć w stronę tyłu auta zaczepy widoczne na zdjęciach - tłumik odsunie się i problem zniknie.
To by było na tyle ! Zyczę owocnej pracy i niech ktoś napisze tu jakie wrażenie z jazdy po załżeniu teo cuda Ja już nie pamietam jak to auto jeździ i długo jeszcze się nie dowiem, więc czekam na opinie
C00li - 2009-03-16, 11:16
" />Drobna podpowiedź z mojej strony - śruby bym założył 8.8 a najlepiej 10.8 lub 10.9, do tego nakrętki z teflonem, żeby się nie odkręciły.
stealth - 2009-03-16, 22:01
" />Ryba - pierwsze piwo (jak będzie dostępne) obiecałem Noofaqowi, Tobie obiecuję drugie Dzięki za bardzo pomocny opis
Tylko taka drobna uwaga: waHacze, przez "h", bo się wahają, a nie wąchają
mum666 - 2009-06-07, 21:46
" />Założyłem stabilizator w sobote z pomocą kumpla. Śruby 80mm przez podłoge, wystarczyło ich na styk, także polecam raczej 90mm, będzie łatwiej. Różnica miazga, urwałbym jajca temu księgowemu który uznał, że EC8 wyjedzie z fabryki bez stabilizatorów.
stealth - 2009-07-19, 23:16
" />A jak już przewierciliście te dziury przez bagażnik to nijak tego nie konserwowaliście? Przecież w tym miejscu nie ma już ani tego zabezpieczenia antykorozyjnego z podwozia, farba złazi, no i w ogóle dziura na wylot Nie trzeba by było czegoś z tym zrobić zanim tam się śrubę wsunie?
Ryba - 2009-07-20, 07:19
" />Ja nic nie zrobiłem bo nie mogę się zebrać do malowania bagażnika. Ale generalnie od spodu wiercisz przez oryginalny otwór, z oryginalną konserwacją, a w bagażniku możesz "pomazać" jakąś farbą zaprawkową, bo raz, że tego nie widać dwa, że to wewnątrz auta wiec warunków nie ma tragicznych
mum666 Nie obcinaj jajec komuś z fabryki hondy, już któryś raz widzę, że narzekasz, że w EC8 nie ma tego czy tamtego - przecież to podstawowa, najtańsza wersja i czego się spodziewasz ? jak chcesz mieć stabilizator, podstópkę, kieszenie w drzwiach i mocny silnik to trzeba było kupić ed7/ee9
flow3w - 2009-07-20, 08:38
" />[OT] mum666 tak jak ja, miałem EC8 teraz ED7 śmigam i nie narzekam [/OT]
stealth - 2009-07-20, 22:33
" />
Ryba - 2009-07-21, 05:11
" />Idź do sklepu z lakierami i tam przeważnie mają takie coś jak lakier do paznokci w kolorach aut i powiedz jaki chcesz.
A co do 2 sprawy to mozna zrobić samamu, ale narzekanie że nie ma tego czy tamtego jest bez sensu. Wiadomo, że to podstawa i musi czegoś nie być
stealth - 2009-07-21, 15:58
" />Dzięki, tak zrobię