Oznaczenia opon
DODi - 2006-02-28, 08:14
" />Oznaczenia opon
Rozmiar opon oraz inne informacje znajdują się na bocznej stronie opony. Poniżej podano znaczenie poszczególnych oznaczeń.
Przykład oznaczenia opony:
P185 / 70 R14 88H
P - opony o oznaczeniu "P" przeznaczone są do samochodów osobowych. Nie wszystkie opony mają to oznaczenie.
185 - szerokość opony w mm
70 - wskaźnik profilu opony, stosunek wysokości do szerokośc oponyi w %
R - typ konstrukcji opony - radialna
14 - średnica obręczy koła w calach
88 - indeks nośności opony
H - Symbol dopuszczalnej prędkości, patrz tabelka poniżej
Oznaczenia obręczy koła
Przykład oznaczenia obręczy:
15 x 5,5 JJ
15 - średnica obręczy w calach
5,5 - szerokość obręczy w calach
JJ - typ obręczy
Oznaczenia dopuszczalnych prędkości opon
Poniższy spis podaje oznaczenia dopuszczalnych prędkości opon samochodów osobowych. Litera oznaczającą dopuszczalną prędkość wchodzi w skład oznaczenia opony i podaje maksymalną prędkość, z jaką opona może być eksploatowana.
Symbol - Maksymalna dopuszczalna prędkość
S - 180 km/h
T - 190 km/h
H - 210 km/h
V - 240 km/h
Z - powyżej 240 km/h
Łukasz - 2006-02-28, 12:53
" />Oznaczenia dopuszczalnych prędkości opon cd....
F - 80 km/h
G - 90 km/h
J - 100 km/h
K - 110 km/h
L - 120 km/h
M - 130 km/h
N - 140 km/h
P - 150 km/h
Q - 160 km/h
R - 170 km/h
U - 200 km/h
W - 270 km/h
Y - 300 km/h
powyżej 240 km/h spotykane jest również oznaczenie ZR
Są to oznaczenia zgodne z dyrektywą Rady Europy 92/23/EWG
z dnia 31 marca 1992 r.
Wskaźnik nośności opony
„wskaźnik nośności” oznacza jedną lub dwie liczby, które wskazują obciążenie jakie opona może udźwignąć w układzie pojedynczym lub w układzie pojedynczym i podwójnym, przy prędkości odpowiadającej przyporządkowanej kategorii prędkości, pracując zgodnie z wymaganiami regulującymi użytkowanie, podanymi przez producenta.
Na oponach samochodów osobowych musi być tylko jeden wskaźnik nośności.
Na oponach pojazdów użytkowych może być jeden lub dwa wskaźniki nośności, pierwszy z nich dla układu pojedynczego, drugi, jeżeli występuje, dla układu podwójnego (bliźniaczego), w którym to przypadku dwa wskaźniki są rozdzielone ukośnikiem (/).
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
Myślę że tyle wystarczy
ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY WSKAŹNIKIEM CIŚNIENIA I JEDNOSTKAMI CIŚNIENIA
Wskaźnik ciśnienia
PSI - bar - kPa
20 - 1,4 - 140
25 - 1,7 - 170
30 - 2,1 - 210
35 - 2,4 - 240
40 - 2,8 - 280
45 - 3,1 - 310
malarz - 2006-03-03, 09:24
" />a czy jestescie w stanie odpowiedziec mi na na stepujace pytanie?:
- czy kolo bedzie indentycznej wielkości jesli porownamy 175/70 R13 oraz 185/60 R14
- jasna jest dla mnie sprawa ze jesli zwiekszamy felge to "zmniejszamy" profil ale czy mozna powiedziec ze rozmiar kola sie nie zmieni??
pozdrawiam
malarz
DODi - 2006-03-03, 09:50
" />Nie bedzie. Prawie identycznej wielkości byłoby porównanie 175/70 R13 oraz 185/50 R14 w wiąże się to stąd że cal ma 2,5 cm około :wink: :wink:
Łukasz - 2006-03-03, 10:27
" />I jeszcze informacja wyjeta z posta:
http://www.hondapl.org/forum/message.asp?id=124042
Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:
(...) - homologacje do montażu fabrycznego
FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
ML - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
FP - ochraniacz felgi
cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony
OE - opony na pierwszym wyposażeniu
RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności,
dodatkowo wzmacniana
R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony
pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty
ciśnienia)
TL - opona bezdętkowa
XL - opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
WP- opona w przygotowaniu
rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazzdu
G1- Czujnik kontroli cisnienia
RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu
LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu
RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych
B - homologacja grupy Volkswagen
C1 - Homologacja Dodge Viper
K1 - homologacja Ferrari
MO - homologacja Mercedes
N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* lub M3 - homologacja grupy BMW
C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
Skróty dotyczące tylko opon 4x4
BSW - czarny bok opony
ORWL - białe kontury liter na boku opony
RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
RB - czarne litery na boku opon terenowych
RB - osłona felgi
WP - opona w przygotowaniu
G1 - Czujnik kontroli cisnienia
B - homologacja grupy Volkswagen
C1 - homologacja Dodge Viper
MO - homologacja Mercedes
N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* lub M3- homologacja grupy BMW
Łukasz - 2006-03-03, 10:41
" />
DODi - 2006-03-03, 11:08
" />
Łukasz - 2006-03-03, 11:16
" />No niby tak ale profil 70 nie oznacza wysokości w calach ani nie jest konkretną miarą tylko:
DAV - 2006-04-02, 12:02
" />siemanko ja dzisaj zmienialem oponki z zimowych na letnie i specjalnie przystawialem je do siebie zimowki mialem 175\70\13 a letnie mam 185\60\14 wydawalo mi sie ze sa identyczniej wielkosci ale po zalozeniu musze przyznac ze samochod mis ie troche podniosl do gory
Łukasz - 2006-04-05, 10:48
" />No podniósł się do góry o około 2 milimetry.
Ale tak na serio to może być spowodowane tym że letnie opony wykonane są z „twardszej” gumy i nie robią się takie „laciowate” jak zimówki (przynajmniej ja tak mam) i wizualnie może to tak wyglądać. Do tego „niby” większa i szersza opona robi inny efekt i czasem różnie to wygląda i różnie się wydaje.
RALF - 2006-05-21, 08:18
" />A KTO MI WYJAŚNI ROZMIARY SLICKÓW ???? bo nie kumam ich
np takie: 180/530 R 13 - do jakiego rozmiaru opony drogowej mozna je porównać ??
kaka - 2006-12-31, 00:46
" />Kochani
błagam wyjaśnijcie mi jedną kwestię - czy jest jakaś granica wartości nośności opon w oponach produkowanych do samochodów osobowych?
pokłóciłam się o to z mężem - bo w sklepach intenetowych są dostępne opony o nośności np. 95. A on twierdzi że maksymalna nośność opon w samochodach osobowych to 91. więc twierdzi że to na pewno pomyłka w ofercie. Tylko że tych ofert jednym kliknieciem jest kilkanaście np. w Ceneo. Nie mam argumentów.
Nie udało mi się znaleźć wiążącej informacji na ten temat. Wszędzie tyko te tabelki które wy tu prezentujecie. A nie ma rozróżnienia na osobowe i ciężarowe czy terenowe (?) w zakresie nośności opon.
Dziś sylwester jutro 1 stycznia - nie zadzwonię do żadnego sklepu żeby się upewnić.
Błagam pomóżcie
Całusy
Kasia
PS jeśli wam tu zaśmiecam to wywalcie ten post, ale błagam niech ktoś mi odpowie na maila lub gg.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
DODi - 2006-02-28, 08:14
" />Oznaczenia opon
Rozmiar opon oraz inne informacje znajdują się na bocznej stronie opony. Poniżej podano znaczenie poszczególnych oznaczeń.
Przykład oznaczenia opony:
P185 / 70 R14 88H
P - opony o oznaczeniu "P" przeznaczone są do samochodów osobowych. Nie wszystkie opony mają to oznaczenie.
185 - szerokość opony w mm
70 - wskaźnik profilu opony, stosunek wysokości do szerokośc oponyi w %
R - typ konstrukcji opony - radialna
14 - średnica obręczy koła w calach
88 - indeks nośności opony
H - Symbol dopuszczalnej prędkości, patrz tabelka poniżej
Oznaczenia obręczy koła
Przykład oznaczenia obręczy:
15 x 5,5 JJ
15 - średnica obręczy w calach
5,5 - szerokość obręczy w calach
JJ - typ obręczy
Oznaczenia dopuszczalnych prędkości opon
Poniższy spis podaje oznaczenia dopuszczalnych prędkości opon samochodów osobowych. Litera oznaczającą dopuszczalną prędkość wchodzi w skład oznaczenia opony i podaje maksymalną prędkość, z jaką opona może być eksploatowana.
Symbol - Maksymalna dopuszczalna prędkość
S - 180 km/h
T - 190 km/h
H - 210 km/h
V - 240 km/h
Z - powyżej 240 km/h
Łukasz - 2006-02-28, 12:53
" />Oznaczenia dopuszczalnych prędkości opon cd....
F - 80 km/h
G - 90 km/h
J - 100 km/h
K - 110 km/h
L - 120 km/h
M - 130 km/h
N - 140 km/h
P - 150 km/h
Q - 160 km/h
R - 170 km/h
U - 200 km/h
W - 270 km/h
Y - 300 km/h
powyżej 240 km/h spotykane jest również oznaczenie ZR
Są to oznaczenia zgodne z dyrektywą Rady Europy 92/23/EWG
z dnia 31 marca 1992 r.
Wskaźnik nośności opony
„wskaźnik nośności” oznacza jedną lub dwie liczby, które wskazują obciążenie jakie opona może udźwignąć w układzie pojedynczym lub w układzie pojedynczym i podwójnym, przy prędkości odpowiadającej przyporządkowanej kategorii prędkości, pracując zgodnie z wymaganiami regulującymi użytkowanie, podanymi przez producenta.
Na oponach samochodów osobowych musi być tylko jeden wskaźnik nośności.
Na oponach pojazdów użytkowych może być jeden lub dwa wskaźniki nośności, pierwszy z nich dla układu pojedynczego, drugi, jeżeli występuje, dla układu podwójnego (bliźniaczego), w którym to przypadku dwa wskaźniki są rozdzielone ukośnikiem (/).
80 - 450 kg
81 - 462 kg
82 - 475 kg
83 - 487 kg
84 - 500 kg
85 - 515 kg
86 - 530 kg
87 - 545 kg
88 - 560 kg
89 - 580 kg
90 - 600 kg
91 - 615 kg
92 - 630 kg
93 - 650 kg
94 - 670 kg
95 - 690 kg
96 - 710 kg
97 - 730 kg
98 - 750 kg
Myślę że tyle wystarczy
ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY WSKAŹNIKIEM CIŚNIENIA I JEDNOSTKAMI CIŚNIENIA
Wskaźnik ciśnienia
PSI - bar - kPa
20 - 1,4 - 140
25 - 1,7 - 170
30 - 2,1 - 210
35 - 2,4 - 240
40 - 2,8 - 280
45 - 3,1 - 310
malarz - 2006-03-03, 09:24
" />a czy jestescie w stanie odpowiedziec mi na na stepujace pytanie?:
- czy kolo bedzie indentycznej wielkości jesli porownamy 175/70 R13 oraz 185/60 R14
- jasna jest dla mnie sprawa ze jesli zwiekszamy felge to "zmniejszamy" profil ale czy mozna powiedziec ze rozmiar kola sie nie zmieni??
pozdrawiam
malarz
DODi - 2006-03-03, 09:50
" />Nie bedzie. Prawie identycznej wielkości byłoby porównanie 175/70 R13 oraz 185/50 R14 w wiąże się to stąd że cal ma 2,5 cm około :wink: :wink:
Łukasz - 2006-03-03, 10:27
" />I jeszcze informacja wyjeta z posta:
http://www.hondapl.org/forum/message.asp?id=124042
Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:
(...) - homologacje do montażu fabrycznego
FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
ML - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
FP - ochraniacz felgi
cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony
OE - opony na pierwszym wyposażeniu
RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności,
dodatkowo wzmacniana
R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony
pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty
ciśnienia)
TL - opona bezdętkowa
XL - opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
WP- opona w przygotowaniu
rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazzdu
G1- Czujnik kontroli cisnienia
RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu
LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu
RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych
B - homologacja grupy Volkswagen
C1 - Homologacja Dodge Viper
K1 - homologacja Ferrari
MO - homologacja Mercedes
N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* lub M3 - homologacja grupy BMW
C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
Skróty dotyczące tylko opon 4x4
BSW - czarny bok opony
ORWL - białe kontury liter na boku opony
RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
RB - czarne litery na boku opon terenowych
RB - osłona felgi
WP - opona w przygotowaniu
G1 - Czujnik kontroli cisnienia
B - homologacja grupy Volkswagen
C1 - homologacja Dodge Viper
MO - homologacja Mercedes
N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* lub M3- homologacja grupy BMW
Łukasz - 2006-03-03, 10:41
" />
DODi - 2006-03-03, 11:08
" />
Łukasz - 2006-03-03, 11:16
" />No niby tak ale profil 70 nie oznacza wysokości w calach ani nie jest konkretną miarą tylko:
DAV - 2006-04-02, 12:02
" />siemanko ja dzisaj zmienialem oponki z zimowych na letnie i specjalnie przystawialem je do siebie zimowki mialem 175\70\13 a letnie mam 185\60\14 wydawalo mi sie ze sa identyczniej wielkosci ale po zalozeniu musze przyznac ze samochod mis ie troche podniosl do gory
Łukasz - 2006-04-05, 10:48
" />No podniósł się do góry o około 2 milimetry.
Ale tak na serio to może być spowodowane tym że letnie opony wykonane są z „twardszej” gumy i nie robią się takie „laciowate” jak zimówki (przynajmniej ja tak mam) i wizualnie może to tak wyglądać. Do tego „niby” większa i szersza opona robi inny efekt i czasem różnie to wygląda i różnie się wydaje.
RALF - 2006-05-21, 08:18
" />A KTO MI WYJAŚNI ROZMIARY SLICKÓW ???? bo nie kumam ich
np takie: 180/530 R 13 - do jakiego rozmiaru opony drogowej mozna je porównać ??
kaka - 2006-12-31, 00:46
" />Kochani
błagam wyjaśnijcie mi jedną kwestię - czy jest jakaś granica wartości nośności opon w oponach produkowanych do samochodów osobowych?
pokłóciłam się o to z mężem - bo w sklepach intenetowych są dostępne opony o nośności np. 95. A on twierdzi że maksymalna nośność opon w samochodach osobowych to 91. więc twierdzi że to na pewno pomyłka w ofercie. Tylko że tych ofert jednym kliknieciem jest kilkanaście np. w Ceneo. Nie mam argumentów.
Nie udało mi się znaleźć wiążącej informacji na ten temat. Wszędzie tyko te tabelki które wy tu prezentujecie. A nie ma rozróżnienia na osobowe i ciężarowe czy terenowe (?) w zakresie nośności opon.
Dziś sylwester jutro 1 stycznia - nie zadzwonię do żadnego sklepu żeby się upewnić.
Błagam pomóżcie
Całusy
Kasia
PS jeśli wam tu zaśmiecam to wywalcie ten post, ale błagam niech ktoś mi odpowie na maila lub gg.