Podstawy budowania car-audio w Hondzie Civic 4gen
DODi - 2006-03-03, 09:51
" />Witam !!
Dzisiaj mały wstęp do budowania swoch zestawów audio w naszych Hondach... Przedstawie za chwilę i omówie po krótce jakie mamy mozliwości budowy zestawów audio. Pokażę to za pomocy wersji hatchback, ale praktycznie tak samo mozna to zastosować w wersji sedan. Przedstawie rozwiązania od najprostszych wrecz stockowych po rozwiązania droższe, ale dające rewelacyjne efekty... Wszystkie obrazki pokazuja jedynie schematyczne rozmieszczenie zestawów. Umieszczenie kabli jest tu wogóle nie zwiazane z praktycznym rozmieszczeniem kabli. jest to tylko pokazane dla samego zobrazowania podłaczeń....
1. Wersja Stock.
Jak widać W tej wersji mamy jedynie radio i 2 głosniki szerokopasmowe lub średniotonowe w drzwiach. Głosniki moga mieć srednice od 100mm (seria) do nawet 165mm. Mozna włozyc też w drzwi głosniki np. 2-drożne lub nawet 3-drożne. Jest to najtańsze rozwiązanie i napewno zadowoli tylko ludzi, którzy sluchaja jedynie radia i nie są melomanami :wink: :wink:
2. Wersja I
Jest to wersja zbudowana na bazie wersji stock. Zestaw głosnikowy składa się tu jednak z dodatkowych elementów. Dzwięk dzięki zwrotnicom został rozbity na tony wysokie i niskie... Rozwiązanie ciutkę droższe, ale dzwiek duzo lepszy... Tutaj zestaw głosników moze kosztować od 150 zł do nawet 1500 zł :wink: :wink: Wszystko zalezy od nas. Średnio poleciłbym w tym rozwiazaniu droższe zestawy Boschmanna, Phonocar, czy np. Hertze DSK lub ESK. Przy dobrym wygłuszeniu drzwi uzyskamy niezły drzwięk. Jednak możemy zapomniec o jakimkolwiek głebszym basie. Ale dzieki temu nie zapełniamy przestrzeni bagażowej. Dobre rozwiązanie dla tych co wybebeszają auto... z tyłu :wink: :wink: Kupujac dobre głosniki zawsze możemy ten zestaw w przyszłości rozbudowac do zestawu opisanego w punkcie nr. 4.
3. Wersja II
Praktycznie to ta sama wersja co powyżej jednak tutaj dodatkowo na tylniej półce ląduja dwu lub trójdrozne głosniczki. Zalecana srednica to od 160mm wzwyż.... Dzięki temu rozwiązaniu uzyskamy niezły dzwięk i w miare przyzwoite niskie tony.... Zestaw taki można juz zbudować od 250 zł (cena za głosniki)!!! Jednak jak chcemy żeby grało to n apoziomie wydajmy n ato zdecydowanie troszke więcej. Zaleca się glosniki 160mm z przodu i np 160mm lub elipsy z tyłu.
4. Wersja III
Jest to zestawik, który gra napewno najlepiej z wszystkich tutaj opisywanych, a jest on tez najbardziej sensowny z wiekszych zestawów. radio sepłni atutaj jedynie rolę dcka czyli źródła dżwieku, który nastepnie wędruje do wzmacniacza 4 kanalowego. Na 2 kanałach podpięte są zestawy głósnikowe składające sie z głosników np. 165mm + zwrotnice + tweetery... Na zmostokanych kolejnych 2 kanałach w wzmacniaczu podpinamy Subwoofer. Tutaj tez mamy duze pole do popisu. Od 200mm do praktycznie 380mm. Dla mnie optymalny rozmiar subwoofera to 250-300mm. Pozostaje jszcze bybór skrzyni. Czy ma być otwarta czy zamknieta, ale o tym podyskutujemy za jakis czas, gdy przygotuje materiał o doborze skrzyń basowych. Wszystko to wiadomo kosztuje o duzo więcej od poprzednich zestawów, ale naprawde efekty sa zdecydowanie o niebo lepsze. Przedewszystkim duza moc zestawu i bardzo dobrej jakości bas !! Tutaj polecic mozna wiele firm. radia np. Alpine, Clarion, Nakamichi, Pioneer, itp... Głosniki: hertz(ESk lub HSK), Phonocar (wysokie serie), Morel (tutaj juz najtańszy model zagra super), nakamichi (najtańszy zestaw to niestety 1500zł), Hifonics (co prawda nalezy bardziej szukac starszych serii, ale warto bo graja bosko), Bose (ciezko dostać cos taniego, ale zawsze mozna wyciagnac coś z autek sprowadzonych z niemiec), Infinity oraz Focal. Co do subwooferów to naprawde duzy wybór. Osobiście jesli ktos lubi naprawde nieziemski bas to polecam Suby kwadratowe np. MTX-a lub Hifonics albo JL audio. Dla Mniej wymagajacych Hertz, Alipne, Infinity czy nawet wyzsze serie Boshmanna. Wzmacniacz to tez kwestia przywiazania do marki. ja polecam np. Audisona czy JBL serii GTO.
W drzwi bez zadnych wiekszych przeróbek wlozymy głosnik 165mm. Wystarczy usunąć standardowy koszyczek na głosnik 100mm i zastosowac pierscienie dystansowe z MDF-u.
Pierscienie montujemy bezposrednio do drzwi a nastepnie do nich mocujemy głosniki. pamietajmy o tym, aby kable w drzwiach nigdy nie byly za luźne, gdyż moga zostać uszkodzone przy opuszczaniu szyby. Glosniki w drzwiach zawsze montujmy przy opuszczonej szybie, dla pewności, ze głosnik nie chaczy i nie rysuje szyby.
Przykład umieszczenia i wykonania tylniej półki z głosnikami znajdziecie tutaj:
http://www.civic4g.pl/forum/viewtopic.php?t=51
=================================================================
I kolejna dawka wiedzy. Na poczatek przedstawię wam kilka przykładowych połaczeń glosników do radia i wzmacniacza... Co prawda na podstawie mojego audisona, ale ogólnie fajny schemaciki dali wiec wartało to zeskanowac i przedstawić na forum....
A teraz pokaże wam rodzaje budowy skrzyń do subwooferów:
Oraz charakterystyki dla poszczególnych rodzajów skrzyń pokazanych powyżej dla głosnika Hertz ES250. Wiadomo jest to tylko przykład, dzieki któremu możecie zobaczyc róznice pomiedzy skrzyniami... A za chwilkę omówie gdzie jaka skrzynie się stosuje...
Jak widać na wykresach i znacie z zycia najcześciej stosuje sie pierwsze 2 rodzaje skrzyń, czyli zamknieta i otwarta (ta z basreflex). Konstrukcja otwarta wykorzystuje energię tylnej części woofera poprzez zastosowanie otworu bass-reflex. Jest ona skuteczniejsza od obudowy zamkniętej, jej bas jest jednak mniej precyzyjny, bardziej go czuć nie jest przeznaczony dla auidofilskiego odsłuchu. Ten typ obudowy powinien zadowolić szczególnie fanów muzyki z ciężkim basem który będzie wolny, lecz jego brzmienie i dynamika głębokiego basu z pewnością dostarczą sporo dobrej zabawy. Obudowa zamknieta pozwoli nam uzyskać bas bardziej subtelny, lecz o wiele bardziej precyzyjny i mniej zniekształcony !!!
Gdy chcemy uzyskać głęboki bas nie warto kupować głośnika o średnicy mniejszej niż 25 cm (8''). Najpopularniejszą i chyba optymalną średnicą jest 30 cm (12''). Duże - 38-mio cm głośniki mogą okazać się zbyt trudne w instalacji, a ze względu na olbrzymią średnicę, mogą się również okazać zbyt wolne. Im głośniejszy i większy bas chcemy uzyskać, tym więcej mocy musimy dostarczyć do naszego mruczka. Możemy zdecydować się na głośnik o większej skuteczności i mniejszej mocy wejściowej, jednak w większości przypadków czeka nas rozczarowanie. Głośniki charakteryzujące się najgłębszym basem i jego najwyższym poziomem maksymalnym, odznaczają się dużą obciążalnością oraz mniejszą skutecznością. W celu uzyskania większej mocy ze wzmacniacza, a przez to wytworzenia wyższego ciśnienia akustycznego, możemy spróbować podłączyć głośnik dwucewkowy, bądź kilka wooferów jednocześnie, jeśli oczywiście wzmacniacz to przeżyje.
I na koniec jeszcze 2 dobre programy do obliczeń skrzyń pod subwoofery:
Zobacz instrukcję obsługi programu Winisd po polsku !!
Pobierz program Winisd Standard Beta[1Mb]
Ten pierwszy posiada opis obsługi po polsku, co napewno pomoże niektórym w obsludze programu....
=========================================================
I kolejna dawka wiedzy. Tym razem troszkę wiedzy książkowej, ale napewno bardzo przydatnej. Wszystkie pliki jakie udało mi sie znaleśc przez ostatnie kilka miesięcy przerobiłem na pliki PDF Acrobat Reader i udostepniam wam do poczytania.
Polski Poradnik Car Audio FAQ ver.0.1 [840kb]
Bartosz Kowalski - Car Audio Kompleksowo [2.6Mb]
Troszkę informacji o subwooferach:
Subwoofer w samochodzie - Wprowadzenie [40kb]
Basowe ABC [140kb]
Kilka słów o subwooferach [180kb]
Wady i zalety konstrukcji subwooferów [67kb]
Kilka słów o mocach podawanych przez producentów na obudowach sprzetów car-audio. Czy faktycznie, jesli pisze na radiu 4x50W radio posiada tą moc ???
Moc faktyczna [100kb]
Oraz kilka słów o okablowaniu:
Okablowanie w samochodzie [266kb]
=================================================================
Dodatkowo jako bonus duzo plików muzycznych do testowania i strojenia naszego car-audio:
http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm
Kedar - 2006-03-03, 11:49
" />Pytanie za 100 punktow, czy jak mam pod jeden wzmacniacz podlaczone glosniki w przednich drzwiach i skrzynie, to znaczy, ze glosniki dzialaja w trybie mono :?::?::?:
DODi - 2006-03-03, 11:51
" />Wszystko zalezy jak je podłaczyłes. Jesli masz wzmacniacz 4 kanałowy, to na pierwsze 2 kanały podłaczasz głosniki z przodu, a np. na mostku na kanałach 3i4 gra subwoofer. Oczywiscie da sie podłaczyc głosniki pod jeden kanał i sub pod 2 w przypadku 2 kanałowego wzmaka i wtedy bedzie ci grało mono, ale to jest bez sensu !!!
Kedar - 2006-03-03, 11:53
" />Tak wlasnie mam to zrobione Musi grac dobrze
DODi - 2006-03-03, 11:58
" />Tzn jak ? głosniki na jeden kanał a sub na 2 ?? To dobra rada - uzbieraj kase na 4kanałowy sprzecik....
Kedar - 2006-03-03, 12:00
" />Do czterokanalowego wzmacniacza mam na 2 kanalach podlaczone glosniki na przod, a na 2 kolejnych (zmostkowanych) sub'a. Tak wiec jest ok.
DODi - 2006-03-03, 12:04
" />Tak jest - masz OK !!
Kedar - 2006-03-03, 12:06
" />Cieszy mnie to strasznie. Dzis sie wkurzylem, bo wysunal sie kabelek z glsnika przednichdrzwi i nie laczy jak sie nalezy Wiecej rozkrecania, jak poprawiania Ale dzis sie za to zabiore
talerz - 2006-03-03, 12:07
" />Widzę, że wykonałeś niezłą robotę - niedługo będę się bawił w poprawę muzy to skorzystam ...
Pozdr
Talerz
LimaK - 2006-03-03, 21:09
" />Pięknie Dodi. Mam w planach modyfikacje zestawu I (2x165 Magnaty 3drożne) do zestawu III, ale bez gwizków Fajnie napisane, dzieki!
DODi - 2006-03-19, 10:09
" />Kolejna dawka wiedzy - patrz na 1 post w temacie.
Pozdrawiam - DODi
Bocian - 2006-03-20, 10:08
" />Naprawde super napisane i bardzo duzo informacji !!! Gratuluje !! I jeszcze raz dziekuje za taka biblioteczkę - do tego wszystko na jednej stronie !!zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
DODi - 2006-03-03, 09:51
" />Witam !!
Dzisiaj mały wstęp do budowania swoch zestawów audio w naszych Hondach... Przedstawie za chwilę i omówie po krótce jakie mamy mozliwości budowy zestawów audio. Pokażę to za pomocy wersji hatchback, ale praktycznie tak samo mozna to zastosować w wersji sedan. Przedstawie rozwiązania od najprostszych wrecz stockowych po rozwiązania droższe, ale dające rewelacyjne efekty... Wszystkie obrazki pokazuja jedynie schematyczne rozmieszczenie zestawów. Umieszczenie kabli jest tu wogóle nie zwiazane z praktycznym rozmieszczeniem kabli. jest to tylko pokazane dla samego zobrazowania podłaczeń....
1. Wersja Stock.
Jak widać W tej wersji mamy jedynie radio i 2 głosniki szerokopasmowe lub średniotonowe w drzwiach. Głosniki moga mieć srednice od 100mm (seria) do nawet 165mm. Mozna włozyc też w drzwi głosniki np. 2-drożne lub nawet 3-drożne. Jest to najtańsze rozwiązanie i napewno zadowoli tylko ludzi, którzy sluchaja jedynie radia i nie są melomanami :wink: :wink:
2. Wersja I
Jest to wersja zbudowana na bazie wersji stock. Zestaw głosnikowy składa się tu jednak z dodatkowych elementów. Dzwięk dzięki zwrotnicom został rozbity na tony wysokie i niskie... Rozwiązanie ciutkę droższe, ale dzwiek duzo lepszy... Tutaj zestaw głosników moze kosztować od 150 zł do nawet 1500 zł :wink: :wink: Wszystko zalezy od nas. Średnio poleciłbym w tym rozwiazaniu droższe zestawy Boschmanna, Phonocar, czy np. Hertze DSK lub ESK. Przy dobrym wygłuszeniu drzwi uzyskamy niezły drzwięk. Jednak możemy zapomniec o jakimkolwiek głebszym basie. Ale dzieki temu nie zapełniamy przestrzeni bagażowej. Dobre rozwiązanie dla tych co wybebeszają auto... z tyłu :wink: :wink: Kupujac dobre głosniki zawsze możemy ten zestaw w przyszłości rozbudowac do zestawu opisanego w punkcie nr. 4.
3. Wersja II
Praktycznie to ta sama wersja co powyżej jednak tutaj dodatkowo na tylniej półce ląduja dwu lub trójdrozne głosniczki. Zalecana srednica to od 160mm wzwyż.... Dzięki temu rozwiązaniu uzyskamy niezły dzwięk i w miare przyzwoite niskie tony.... Zestaw taki można juz zbudować od 250 zł (cena za głosniki)!!! Jednak jak chcemy żeby grało to n apoziomie wydajmy n ato zdecydowanie troszke więcej. Zaleca się glosniki 160mm z przodu i np 160mm lub elipsy z tyłu.
4. Wersja III
Jest to zestawik, który gra napewno najlepiej z wszystkich tutaj opisywanych, a jest on tez najbardziej sensowny z wiekszych zestawów. radio sepłni atutaj jedynie rolę dcka czyli źródła dżwieku, który nastepnie wędruje do wzmacniacza 4 kanalowego. Na 2 kanałach podpięte są zestawy głósnikowe składające sie z głosników np. 165mm + zwrotnice + tweetery... Na zmostokanych kolejnych 2 kanałach w wzmacniaczu podpinamy Subwoofer. Tutaj tez mamy duze pole do popisu. Od 200mm do praktycznie 380mm. Dla mnie optymalny rozmiar subwoofera to 250-300mm. Pozostaje jszcze bybór skrzyni. Czy ma być otwarta czy zamknieta, ale o tym podyskutujemy za jakis czas, gdy przygotuje materiał o doborze skrzyń basowych. Wszystko to wiadomo kosztuje o duzo więcej od poprzednich zestawów, ale naprawde efekty sa zdecydowanie o niebo lepsze. Przedewszystkim duza moc zestawu i bardzo dobrej jakości bas !! Tutaj polecic mozna wiele firm. radia np. Alpine, Clarion, Nakamichi, Pioneer, itp... Głosniki: hertz(ESk lub HSK), Phonocar (wysokie serie), Morel (tutaj juz najtańszy model zagra super), nakamichi (najtańszy zestaw to niestety 1500zł), Hifonics (co prawda nalezy bardziej szukac starszych serii, ale warto bo graja bosko), Bose (ciezko dostać cos taniego, ale zawsze mozna wyciagnac coś z autek sprowadzonych z niemiec), Infinity oraz Focal. Co do subwooferów to naprawde duzy wybór. Osobiście jesli ktos lubi naprawde nieziemski bas to polecam Suby kwadratowe np. MTX-a lub Hifonics albo JL audio. Dla Mniej wymagajacych Hertz, Alipne, Infinity czy nawet wyzsze serie Boshmanna. Wzmacniacz to tez kwestia przywiazania do marki. ja polecam np. Audisona czy JBL serii GTO.
W drzwi bez zadnych wiekszych przeróbek wlozymy głosnik 165mm. Wystarczy usunąć standardowy koszyczek na głosnik 100mm i zastosowac pierscienie dystansowe z MDF-u.
Pierscienie montujemy bezposrednio do drzwi a nastepnie do nich mocujemy głosniki. pamietajmy o tym, aby kable w drzwiach nigdy nie byly za luźne, gdyż moga zostać uszkodzone przy opuszczaniu szyby. Glosniki w drzwiach zawsze montujmy przy opuszczonej szybie, dla pewności, ze głosnik nie chaczy i nie rysuje szyby.
Przykład umieszczenia i wykonania tylniej półki z głosnikami znajdziecie tutaj:
http://www.civic4g.pl/forum/viewtopic.php?t=51
=================================================================
I kolejna dawka wiedzy. Na poczatek przedstawię wam kilka przykładowych połaczeń glosników do radia i wzmacniacza... Co prawda na podstawie mojego audisona, ale ogólnie fajny schemaciki dali wiec wartało to zeskanowac i przedstawić na forum....
A teraz pokaże wam rodzaje budowy skrzyń do subwooferów:
Oraz charakterystyki dla poszczególnych rodzajów skrzyń pokazanych powyżej dla głosnika Hertz ES250. Wiadomo jest to tylko przykład, dzieki któremu możecie zobaczyc róznice pomiedzy skrzyniami... A za chwilkę omówie gdzie jaka skrzynie się stosuje...
Jak widać na wykresach i znacie z zycia najcześciej stosuje sie pierwsze 2 rodzaje skrzyń, czyli zamknieta i otwarta (ta z basreflex). Konstrukcja otwarta wykorzystuje energię tylnej części woofera poprzez zastosowanie otworu bass-reflex. Jest ona skuteczniejsza od obudowy zamkniętej, jej bas jest jednak mniej precyzyjny, bardziej go czuć nie jest przeznaczony dla auidofilskiego odsłuchu. Ten typ obudowy powinien zadowolić szczególnie fanów muzyki z ciężkim basem który będzie wolny, lecz jego brzmienie i dynamika głębokiego basu z pewnością dostarczą sporo dobrej zabawy. Obudowa zamknieta pozwoli nam uzyskać bas bardziej subtelny, lecz o wiele bardziej precyzyjny i mniej zniekształcony !!!
Gdy chcemy uzyskać głęboki bas nie warto kupować głośnika o średnicy mniejszej niż 25 cm (8''). Najpopularniejszą i chyba optymalną średnicą jest 30 cm (12''). Duże - 38-mio cm głośniki mogą okazać się zbyt trudne w instalacji, a ze względu na olbrzymią średnicę, mogą się również okazać zbyt wolne. Im głośniejszy i większy bas chcemy uzyskać, tym więcej mocy musimy dostarczyć do naszego mruczka. Możemy zdecydować się na głośnik o większej skuteczności i mniejszej mocy wejściowej, jednak w większości przypadków czeka nas rozczarowanie. Głośniki charakteryzujące się najgłębszym basem i jego najwyższym poziomem maksymalnym, odznaczają się dużą obciążalnością oraz mniejszą skutecznością. W celu uzyskania większej mocy ze wzmacniacza, a przez to wytworzenia wyższego ciśnienia akustycznego, możemy spróbować podłączyć głośnik dwucewkowy, bądź kilka wooferów jednocześnie, jeśli oczywiście wzmacniacz to przeżyje.
I na koniec jeszcze 2 dobre programy do obliczeń skrzyń pod subwoofery:
Zobacz instrukcję obsługi programu Winisd po polsku !!
Pobierz program Winisd Standard Beta[1Mb]
Ten pierwszy posiada opis obsługi po polsku, co napewno pomoże niektórym w obsludze programu....
=========================================================
I kolejna dawka wiedzy. Tym razem troszkę wiedzy książkowej, ale napewno bardzo przydatnej. Wszystkie pliki jakie udało mi sie znaleśc przez ostatnie kilka miesięcy przerobiłem na pliki PDF Acrobat Reader i udostepniam wam do poczytania.
Polski Poradnik Car Audio FAQ ver.0.1 [840kb]
Bartosz Kowalski - Car Audio Kompleksowo [2.6Mb]
Troszkę informacji o subwooferach:
Subwoofer w samochodzie - Wprowadzenie [40kb]
Basowe ABC [140kb]
Kilka słów o subwooferach [180kb]
Wady i zalety konstrukcji subwooferów [67kb]
Kilka słów o mocach podawanych przez producentów na obudowach sprzetów car-audio. Czy faktycznie, jesli pisze na radiu 4x50W radio posiada tą moc ???
Moc faktyczna [100kb]
Oraz kilka słów o okablowaniu:
Okablowanie w samochodzie [266kb]
=================================================================
Dodatkowo jako bonus duzo plików muzycznych do testowania i strojenia naszego car-audio:
http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm
Kedar - 2006-03-03, 11:49
" />Pytanie za 100 punktow, czy jak mam pod jeden wzmacniacz podlaczone glosniki w przednich drzwiach i skrzynie, to znaczy, ze glosniki dzialaja w trybie mono :?::?::?:
DODi - 2006-03-03, 11:51
" />Wszystko zalezy jak je podłaczyłes. Jesli masz wzmacniacz 4 kanałowy, to na pierwsze 2 kanały podłaczasz głosniki z przodu, a np. na mostku na kanałach 3i4 gra subwoofer. Oczywiscie da sie podłaczyc głosniki pod jeden kanał i sub pod 2 w przypadku 2 kanałowego wzmaka i wtedy bedzie ci grało mono, ale to jest bez sensu !!!
Kedar - 2006-03-03, 11:53
" />Tak wlasnie mam to zrobione Musi grac dobrze
DODi - 2006-03-03, 11:58
" />Tzn jak ? głosniki na jeden kanał a sub na 2 ?? To dobra rada - uzbieraj kase na 4kanałowy sprzecik....
Kedar - 2006-03-03, 12:00
" />Do czterokanalowego wzmacniacza mam na 2 kanalach podlaczone glosniki na przod, a na 2 kolejnych (zmostkowanych) sub'a. Tak wiec jest ok.
DODi - 2006-03-03, 12:04
" />Tak jest - masz OK !!
Kedar - 2006-03-03, 12:06
" />Cieszy mnie to strasznie. Dzis sie wkurzylem, bo wysunal sie kabelek z glsnika przednichdrzwi i nie laczy jak sie nalezy Wiecej rozkrecania, jak poprawiania Ale dzis sie za to zabiore
talerz - 2006-03-03, 12:07
" />Widzę, że wykonałeś niezłą robotę - niedługo będę się bawił w poprawę muzy to skorzystam ...
Pozdr
Talerz
LimaK - 2006-03-03, 21:09
" />Pięknie Dodi. Mam w planach modyfikacje zestawu I (2x165 Magnaty 3drożne) do zestawu III, ale bez gwizków Fajnie napisane, dzieki!
DODi - 2006-03-19, 10:09
" />Kolejna dawka wiedzy - patrz na 1 post w temacie.
Pozdrawiam - DODi
Bocian - 2006-03-20, 10:08
" />Naprawde super napisane i bardzo duzo informacji !!! Gratuluje !! I jeszcze raz dziekuje za taka biblioteczkę - do tego wszystko na jednej stronie !!