Poprawna pozycja za kierownica
Kedar - 2006-04-10, 11:26
" />Niewielu kierowców docenia znaczenie prawidłowej pozycji za kierownicą dla możliwości sprawnego prowadzenia samochodu, a w szczególności zachowania zdolności do szybkiego i precyzyjnego wykonania skrętów i innych manewrów niezbędnych dla uniknięcia kolizji w zaskakujących, niebezpiecznych sytuacjach drogowych.
Prawidłowa pozycja za kierownicą, to zagadnienie często pomijane w szkoleniu na kursach prawa jazdy, stąd tak wielu kierowców powiela nawyki (często nieprawidłowe) podpatrzone u innych.
Należy podkreślić, iż nie może być mowy o prawidłowej technice jazdy bez poznania i stosowania w praktyce prawidłowej pozycji za kierownicą.
Prawidłowa pozycja za kierownicą to:
- właściwe ustawienie fotela kierowcy,
- prawidłowy ukłąd rąk na kierownicy i sposób "kręcenia" kierownicą.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy przedstawia rysunek (na koncu).
Powinno ono zapewniać:
- odpowiednią odległość od koła kierownicy ( ramiona lekko zgięte pod kątem około 140 stopni)
- odpowiednią odległość od pedałów
- ciężar ciała spoczywa na fotelu (nie podpieramy się nogami i nigdy nie trzymamy się kierownicy)
- plecy przylegają do oparcia fotela
Odległość od koła kierownicy powinna być taka, aby trzymając kierownicę do jazdy na wprost, ramiona były lekko zgięte tj. pod kątem ok. 140 stopni. Odległość od pedałów powinna zapewniać możliwość operowania nimi bez konieczności odrywania pięty od podłogi.
Ustawienie kąta oparcia i poduszki siedzenia (o ile istnieje taka możliwość) powinno być takie, aby środek ciężkości ciała kierowcy spoczywał na fotelu (i nie występowała konieczność podpierania się nogami lub trzymania się kierownicy). Plecy kierowcy powinny przylegać do oparcia fotela, gdyż zapewnia to kierowcy lepsze "czucie" wszelkich reakcji samochodu.
W odniesieniu do wymienionych powyżej zasad występują w praktyce dwa zasadnicze błędy:
- fotel kierowcy ustawiony zbyt blisko (najczęściej również za wysoko i ze zbyt pionowo ustawionym oparciem), co powoduje, że trzymamy kierownicę mocno zgiętymi ramionami, a naciskanie pedałów wymaga oderwania pięty od podłogi.
- fotel kierowcy odsunięty daleko do tyłu, co powoduje, że prowadzimy samochód trzymając kierownicę na wyprostowanych rękach, a wciśnięcie do końca np. pedału sprzęgła najczęściej wymaga podciągnięcia się (na kierownicy) do przodu.
W każdym z tych przypadków, wykonanie kilku następujących po sobie szybkich i precyzyjnych ruchów kierownicą może być utrudnione lub wręcz niemożliwe.
Siedząc zbyt blisko i tzrymając kierownicę mocno ugiętymi ramionami mamy znacznie ograniczoną swobodę ruchu rąk, ruchy te muszą być krótkie i dla wykonania skrętu trzeba wykonać ich dużo - w konsekwencji będą one gwałtowne i występować będzie szybkie zmęczenie.
Siedząc zbyt daleko i trzymając koło kierownicy na wyprostowanych ramionach, aby wykonać skręt wymagający przekładania rąk, kierowca musi oderwać plecy od oparcia fotela.
Traci więc istotny punkt podparcia i naturalną konsekwencją jest konieczność trzymania się kierownicy i podparcia nogami w celu przeciwdziałania sile odśrodkowej "wyrzucającej" ciało kierowcy z fotela. W takim przypadku nie może być mowy o łagodnym i precyzyjnym obracaniu kołem kierownicy i delikatnym operowaniu pedałem gazu lub hamulca, a to jest zawsze warunkiem właściwego wykonania manewru, szczególnie na śliskiej nawierzchni.
pozdro
A ilu z nas sie do tego stosuje
elmer - 2006-04-10, 13:09
" />Nie wiem jak pozostałym userom 4. generacji, ale mi (191 cm wzrostu) przy seryjnym wnętrzu ciężko znaleźć dobra pozycję za kierownicą. Dopiero nisko zamontowany kubeł i odsadzona kierownica załatwią sprawę. W seryjnym wnętrzu kolana walczą z kierownicą o miejsce.
Kedar - 2006-04-10, 13:10
" />Ja mam 184 i tez nogi walcza Za to jest idealny ten samochodzik do zimnego lokcia, bo ma idealny parapecik
Khacker - 2006-04-10, 14:03
" />dobrze że jestem niski (180cm)
fotel ustawiony na 2cim ząbku od końca i jest idealnie - tak jakby Hania była projektowana własnie dla mnie
Nevada - 2006-04-10, 14:04
" />ja siedze dość daleko- nogi swobodnie i oparcie mam na maxa pionowo- to daje mi jako taką pozycję (180cm)
przedłużka kiery ok. 8-10cm powinno zapewnić idealną pozycję za kierownicą
Kedar - 2006-04-10, 14:04
" />
DODi - 2006-04-10, 14:10
" />ja raczej siedze tak że nogi mam w miare blisko a siedze bardziej na leząco. Kierownica tez jest spuszczona na sam dół, tak ze kolanami moge ja przytrzymac ( seryjna kierom umiałem jeździc i kierowac bo autostradzie normalnie nogami ). Mam 180 cm. Od siebie dodam że jeździłem setkami samochodów, ale w zadnym oprócz civic4g (wersje 1.6) i crx nie siedzi mi sie tak dobrze !!! Kocham te auto i czuje sie w nim lepiej niz w domu !!!
siviq - 2006-04-10, 19:45
" />190 cm seryjnie w środku i czuję się am doskonale, ale jakos tak mam że lubię ciasne szparki
BASTA85 - 2006-04-10, 20:12
" />tez mialem juz rozne samochody i uwazam zeby miec pozycje poprawna w civicu 4g to sa potrzebne kubelki. Na seryjnych fotelach to roznie sie jezdzilo. Na miescie do konca fotel i kiera na sam dol i wsumie pozycja bardziej luzacka (lezaca prawie ) choc tak nei powinno byc, ale idealnie sie w civicu wyleguje , a w trase no to troche blizej kierownicy i oparcie w gore (190cm wzrostu mam i sie dobrze w nim czuje).
Civic 4G ma chyba jako jedyne auto cos takiego wsobie , ze czuje sie jak bym siedzial prawie na asfalcie , poniewaz progi sa nisko i ogolem auto nisko lezy. Ale wlasnie to w naszych cifkach kocham....
Bobas - 2006-04-10, 20:39
" />mnie sie siedzi dosyc dobrze(178cm) choc czasami mi sie wydaje ze mam malo miejsca na nogi, bo jak sie odsune tak zeby dobrze bylo w nogach to automatycznie mam kierownice za daleko, jeszcze zastrzezenie mam do foteli jak dla mnie za miekkie sa
Dzida - 2006-04-10, 20:51
" />
seed - 2006-04-11, 03:46
" />dosc daleko, rece lekko zgiete, oparcie prawie na pozycje lezaca- to dla mnie najbardziej optymalna pozycja prowadzenia auta.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
Kedar - 2006-04-10, 11:26
" />Niewielu kierowców docenia znaczenie prawidłowej pozycji za kierownicą dla możliwości sprawnego prowadzenia samochodu, a w szczególności zachowania zdolności do szybkiego i precyzyjnego wykonania skrętów i innych manewrów niezbędnych dla uniknięcia kolizji w zaskakujących, niebezpiecznych sytuacjach drogowych.
Prawidłowa pozycja za kierownicą, to zagadnienie często pomijane w szkoleniu na kursach prawa jazdy, stąd tak wielu kierowców powiela nawyki (często nieprawidłowe) podpatrzone u innych.
Należy podkreślić, iż nie może być mowy o prawidłowej technice jazdy bez poznania i stosowania w praktyce prawidłowej pozycji za kierownicą.
Prawidłowa pozycja za kierownicą to:
- właściwe ustawienie fotela kierowcy,
- prawidłowy ukłąd rąk na kierownicy i sposób "kręcenia" kierownicą.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy przedstawia rysunek (na koncu).
Powinno ono zapewniać:
- odpowiednią odległość od koła kierownicy ( ramiona lekko zgięte pod kątem około 140 stopni)
- odpowiednią odległość od pedałów
- ciężar ciała spoczywa na fotelu (nie podpieramy się nogami i nigdy nie trzymamy się kierownicy)
- plecy przylegają do oparcia fotela
Odległość od koła kierownicy powinna być taka, aby trzymając kierownicę do jazdy na wprost, ramiona były lekko zgięte tj. pod kątem ok. 140 stopni. Odległość od pedałów powinna zapewniać możliwość operowania nimi bez konieczności odrywania pięty od podłogi.
Ustawienie kąta oparcia i poduszki siedzenia (o ile istnieje taka możliwość) powinno być takie, aby środek ciężkości ciała kierowcy spoczywał na fotelu (i nie występowała konieczność podpierania się nogami lub trzymania się kierownicy). Plecy kierowcy powinny przylegać do oparcia fotela, gdyż zapewnia to kierowcy lepsze "czucie" wszelkich reakcji samochodu.
W odniesieniu do wymienionych powyżej zasad występują w praktyce dwa zasadnicze błędy:
- fotel kierowcy ustawiony zbyt blisko (najczęściej również za wysoko i ze zbyt pionowo ustawionym oparciem), co powoduje, że trzymamy kierownicę mocno zgiętymi ramionami, a naciskanie pedałów wymaga oderwania pięty od podłogi.
- fotel kierowcy odsunięty daleko do tyłu, co powoduje, że prowadzimy samochód trzymając kierownicę na wyprostowanych rękach, a wciśnięcie do końca np. pedału sprzęgła najczęściej wymaga podciągnięcia się (na kierownicy) do przodu.
W każdym z tych przypadków, wykonanie kilku następujących po sobie szybkich i precyzyjnych ruchów kierownicą może być utrudnione lub wręcz niemożliwe.
Siedząc zbyt blisko i tzrymając kierownicę mocno ugiętymi ramionami mamy znacznie ograniczoną swobodę ruchu rąk, ruchy te muszą być krótkie i dla wykonania skrętu trzeba wykonać ich dużo - w konsekwencji będą one gwałtowne i występować będzie szybkie zmęczenie.
Siedząc zbyt daleko i trzymając koło kierownicy na wyprostowanych ramionach, aby wykonać skręt wymagający przekładania rąk, kierowca musi oderwać plecy od oparcia fotela.
Traci więc istotny punkt podparcia i naturalną konsekwencją jest konieczność trzymania się kierownicy i podparcia nogami w celu przeciwdziałania sile odśrodkowej "wyrzucającej" ciało kierowcy z fotela. W takim przypadku nie może być mowy o łagodnym i precyzyjnym obracaniu kołem kierownicy i delikatnym operowaniu pedałem gazu lub hamulca, a to jest zawsze warunkiem właściwego wykonania manewru, szczególnie na śliskiej nawierzchni.
pozdro
A ilu z nas sie do tego stosuje
elmer - 2006-04-10, 13:09
" />Nie wiem jak pozostałym userom 4. generacji, ale mi (191 cm wzrostu) przy seryjnym wnętrzu ciężko znaleźć dobra pozycję za kierownicą. Dopiero nisko zamontowany kubeł i odsadzona kierownica załatwią sprawę. W seryjnym wnętrzu kolana walczą z kierownicą o miejsce.
Kedar - 2006-04-10, 13:10
" />Ja mam 184 i tez nogi walcza Za to jest idealny ten samochodzik do zimnego lokcia, bo ma idealny parapecik
Khacker - 2006-04-10, 14:03
" />dobrze że jestem niski (180cm)
fotel ustawiony na 2cim ząbku od końca i jest idealnie - tak jakby Hania była projektowana własnie dla mnie
Nevada - 2006-04-10, 14:04
" />ja siedze dość daleko- nogi swobodnie i oparcie mam na maxa pionowo- to daje mi jako taką pozycję (180cm)
przedłużka kiery ok. 8-10cm powinno zapewnić idealną pozycję za kierownicą
Kedar - 2006-04-10, 14:04
" />
DODi - 2006-04-10, 14:10
" />ja raczej siedze tak że nogi mam w miare blisko a siedze bardziej na leząco. Kierownica tez jest spuszczona na sam dół, tak ze kolanami moge ja przytrzymac ( seryjna kierom umiałem jeździc i kierowac bo autostradzie normalnie nogami ). Mam 180 cm. Od siebie dodam że jeździłem setkami samochodów, ale w zadnym oprócz civic4g (wersje 1.6) i crx nie siedzi mi sie tak dobrze !!! Kocham te auto i czuje sie w nim lepiej niz w domu !!!
siviq - 2006-04-10, 19:45
" />190 cm seryjnie w środku i czuję się am doskonale, ale jakos tak mam że lubię ciasne szparki
BASTA85 - 2006-04-10, 20:12
" />tez mialem juz rozne samochody i uwazam zeby miec pozycje poprawna w civicu 4g to sa potrzebne kubelki. Na seryjnych fotelach to roznie sie jezdzilo. Na miescie do konca fotel i kiera na sam dol i wsumie pozycja bardziej luzacka (lezaca prawie ) choc tak nei powinno byc, ale idealnie sie w civicu wyleguje , a w trase no to troche blizej kierownicy i oparcie w gore (190cm wzrostu mam i sie dobrze w nim czuje).
Civic 4G ma chyba jako jedyne auto cos takiego wsobie , ze czuje sie jak bym siedzial prawie na asfalcie , poniewaz progi sa nisko i ogolem auto nisko lezy. Ale wlasnie to w naszych cifkach kocham....
Bobas - 2006-04-10, 20:39
" />mnie sie siedzi dosyc dobrze(178cm) choc czasami mi sie wydaje ze mam malo miejsca na nogi, bo jak sie odsune tak zeby dobrze bylo w nogach to automatycznie mam kierownice za daleko, jeszcze zastrzezenie mam do foteli jak dla mnie za miekkie sa
Dzida - 2006-04-10, 20:51
" />
seed - 2006-04-11, 03:46
" />dosc daleko, rece lekko zgiete, oparcie prawie na pozycje lezaca- to dla mnie najbardziej optymalna pozycja prowadzenia auta.