Regulacja wolnych obrotów w silniku z wtryskiem PGM-FI
DODi - 2006-02-14, 18:19
" />Kiedy dokonywac regulacji wolnych obrotów?
Instrukcja podaje aby kontrolowac predkosc wolnych obrotow (Idle) raz na 24 miesiace lub 50 tys kilometrów. Na logike nalezy wykonywac ja zawsze kiedy wolne obroty spadaja tak nisko ze zaczyna byc nieprzyjemnie (wibracje nadwozia) i niebezpiecznie dla silnika.
Wolne obroty a uklad automatycznej regulacji obrotów IAC (Idle Air Control).
Wtryski PGM-FI sa wyposazone w urzadzenie automatycznie sterujace wolnymi (IAC - -Idle Air Control, dokladnie to steruje poprzez ilosc przepuszczanego powietrza) obrotami w przypadku zwiekszenia obciazenia silnika pracujacego na wolnych obrotach. Takim obciazeniem moze byc pracujaca klimatyzacja, wlaczenie sie wentylatora chlodnicy, ogrzewanie tylnej szyby, zabawa elektrycznymi mechanizmami podnoszenia i opuszczania szyb, wlaczenie swiatel.. itd. Jezeli bez zadnego z wlaczenia tych urzadzen wolne obroty maja odpowiednia wartosc natomiast po zalaczeniu jakiegos odbiornika spadaja za nisko to wina nie lezy po stronie niewyregulowanych wolnych obrotów - ale po stronie ukladu do ich automatycznej regulacji IAC (korekcji) który prawdopodobnie jest brudny. Wtedy niniejszy opis regulacji wolnych obrotów nie dotyczy tego typu usterki.
Operacja regulacji jest prosta jak budowa cepa. Dokonuje sie jej na rozgrzanym silniku !!!
No to zaczynamy. Na początek pogladówka gdzie mamy czego szukać:
1. Odpalic silnik
2. Odpiac podlaczenie elektryczne od ukladu IAC (pokazane na powyższej fotce) - zapali sie CHECK ENGINE ale silnik nie zgasnie a przynajmniej nie powinien. Jezeli zgasnie silnik to oznacza brudne kanaly Bypass w przepustnicy lub inna usterke.
3. Srubokretem płaskim wyregulowac delikatnie wolne obroty zwracajac uwage czy w tym czasie nie wlaczyl sie zaden odbiornik elektryczny (operacje wykonywac przy wyłaczonych wszystkich odbiornikach energii. Moze zostac jedynie zegarek). Obroty powinny wynosić około 700 obr/min. Sruba regulacji wolnych obrotów znajduje sie nad wejsciem doprowadzenia powietrza w przepustnice (fotki poniżej).
4. Wylaczyc silnik po regulacji.
5. Podlaczyc powtórnie uklad IAC.
6. Wyjac na 10 sekund bezpiecznik oznaczony BACK UP (7,5A) ze skrzynki bezpieczników komorze silnika. Ta operacja kasuje bledy ECU bez resetowania radia, alarmu, itp.
7. Uruchomic silnik na 1-2 minuty w celu ustabilizowania wolnych obrotów przez uklad IAC.
8. Efekty:
Tutorial jest napisany na podstawie tutoriala ze strony: www.wombat.prv.pl
miły - 2006-02-25, 15:32
" />gdzie znajduje się śruba do regulacji w d15b2 DPI?
Merfi - 2006-03-05, 18:53
" />regulacja podcisnienia sprawia ze na zimnym silniku mamy wyzsze obroty . przykladowo mialem 1500 a po regulacji zimny silnik wchodzi na 2 tys obr.
mily nie masz mpi tylko dpi
a srube znajdziesz jak dobrze poszukasz,
Bonio_EQ - 2006-09-29, 21:57
" />u mnie na zimnym silniku chodzi na 1,500 pozniej spada... nic nie regulowalem nic mi nie gasnie chodzi rowno i bez zastrzezen...
NoRo - 2006-10-03, 18:23
" />W jaki sposób wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu ? Może być ta opracja niebezpieczna w jakims stopniu dla silnika ?
Pozdrawiam, NoRo.
siviq - 2006-10-03, 19:53
" />
NoRo - 2006-10-03, 20:03
" />Chodzi mi po prostu o to czy wystarczy mieć wyłączone światła, dmuchawe itd. czy o coś innego biega ?
zayonnc - 2006-10-03, 20:14
" />No jak dobrze myślę to chodzi o takie urządzenia jak: radio, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne oraz dmuchawa, nie włączać zapalniczki, dodatkowo jak ktoś ma elektryczne szyby, szyberdach czy lusterka to się nimi nie bawić w trakcie ustawiania. Od tego silnikowi nic się nie stanie
Pozdr
NoRo - 2006-10-04, 13:00
" />Dziś próbowałem wyregulować obroty ale gdy odłączyłem wtyczke silniczka krokowego silnik się zdławił i zgasł Jak się czyści te baypassy ? Jakie mogą być inne usterki ?
Pozdrawiam, NoRo.
Michuu - 2006-10-05, 13:07
" />Musisz wyciagnac wtyczke rozkrecic srobke od wolnych obrotow i wtedy odpalic puzniej krecisz tak aby ustawic ja na okolo 900rpm gasisz podłaczas wtyczke resetujesz kompa i cieszysz sie ze jest wszytko ok
NoRo - 2006-10-05, 20:06
" />Jest ta metoda bezpieczna jak ta opisana przez DOD'a ?
Michuu - 2006-10-06, 09:22
" />Nic w niej niebezpiecznego nie ma , bo mze jedynie mozesz si epoparzyc od goracego silnikazanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
DODi - 2006-02-14, 18:19
" />Kiedy dokonywac regulacji wolnych obrotów?
Instrukcja podaje aby kontrolowac predkosc wolnych obrotow (Idle) raz na 24 miesiace lub 50 tys kilometrów. Na logike nalezy wykonywac ja zawsze kiedy wolne obroty spadaja tak nisko ze zaczyna byc nieprzyjemnie (wibracje nadwozia) i niebezpiecznie dla silnika.
Wolne obroty a uklad automatycznej regulacji obrotów IAC (Idle Air Control).
Wtryski PGM-FI sa wyposazone w urzadzenie automatycznie sterujace wolnymi (IAC - -Idle Air Control, dokladnie to steruje poprzez ilosc przepuszczanego powietrza) obrotami w przypadku zwiekszenia obciazenia silnika pracujacego na wolnych obrotach. Takim obciazeniem moze byc pracujaca klimatyzacja, wlaczenie sie wentylatora chlodnicy, ogrzewanie tylnej szyby, zabawa elektrycznymi mechanizmami podnoszenia i opuszczania szyb, wlaczenie swiatel.. itd. Jezeli bez zadnego z wlaczenia tych urzadzen wolne obroty maja odpowiednia wartosc natomiast po zalaczeniu jakiegos odbiornika spadaja za nisko to wina nie lezy po stronie niewyregulowanych wolnych obrotów - ale po stronie ukladu do ich automatycznej regulacji IAC (korekcji) który prawdopodobnie jest brudny. Wtedy niniejszy opis regulacji wolnych obrotów nie dotyczy tego typu usterki.
Operacja regulacji jest prosta jak budowa cepa. Dokonuje sie jej na rozgrzanym silniku !!!
No to zaczynamy. Na początek pogladówka gdzie mamy czego szukać:
1. Odpalic silnik
2. Odpiac podlaczenie elektryczne od ukladu IAC (pokazane na powyższej fotce) - zapali sie CHECK ENGINE ale silnik nie zgasnie a przynajmniej nie powinien. Jezeli zgasnie silnik to oznacza brudne kanaly Bypass w przepustnicy lub inna usterke.
3. Srubokretem płaskim wyregulowac delikatnie wolne obroty zwracajac uwage czy w tym czasie nie wlaczyl sie zaden odbiornik elektryczny (operacje wykonywac przy wyłaczonych wszystkich odbiornikach energii. Moze zostac jedynie zegarek). Obroty powinny wynosić około 700 obr/min. Sruba regulacji wolnych obrotów znajduje sie nad wejsciem doprowadzenia powietrza w przepustnice (fotki poniżej).
4. Wylaczyc silnik po regulacji.
5. Podlaczyc powtórnie uklad IAC.
6. Wyjac na 10 sekund bezpiecznik oznaczony BACK UP (7,5A) ze skrzynki bezpieczników komorze silnika. Ta operacja kasuje bledy ECU bez resetowania radia, alarmu, itp.
7. Uruchomic silnik na 1-2 minuty w celu ustabilizowania wolnych obrotów przez uklad IAC.
8. Efekty:
Tutorial jest napisany na podstawie tutoriala ze strony: www.wombat.prv.pl
miły - 2006-02-25, 15:32
" />gdzie znajduje się śruba do regulacji w d15b2 DPI?
Merfi - 2006-03-05, 18:53
" />regulacja podcisnienia sprawia ze na zimnym silniku mamy wyzsze obroty . przykladowo mialem 1500 a po regulacji zimny silnik wchodzi na 2 tys obr.
mily nie masz mpi tylko dpi
a srube znajdziesz jak dobrze poszukasz,
Bonio_EQ - 2006-09-29, 21:57
" />u mnie na zimnym silniku chodzi na 1,500 pozniej spada... nic nie regulowalem nic mi nie gasnie chodzi rowno i bez zastrzezen...
NoRo - 2006-10-03, 18:23
" />W jaki sposób wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu ? Może być ta opracja niebezpieczna w jakims stopniu dla silnika ?
Pozdrawiam, NoRo.
siviq - 2006-10-03, 19:53
" />
NoRo - 2006-10-03, 20:03
" />Chodzi mi po prostu o to czy wystarczy mieć wyłączone światła, dmuchawe itd. czy o coś innego biega ?
zayonnc - 2006-10-03, 20:14
" />No jak dobrze myślę to chodzi o takie urządzenia jak: radio, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne oraz dmuchawa, nie włączać zapalniczki, dodatkowo jak ktoś ma elektryczne szyby, szyberdach czy lusterka to się nimi nie bawić w trakcie ustawiania. Od tego silnikowi nic się nie stanie
Pozdr
NoRo - 2006-10-04, 13:00
" />Dziś próbowałem wyregulować obroty ale gdy odłączyłem wtyczke silniczka krokowego silnik się zdławił i zgasł Jak się czyści te baypassy ? Jakie mogą być inne usterki ?
Pozdrawiam, NoRo.
Michuu - 2006-10-05, 13:07
" />Musisz wyciagnac wtyczke rozkrecic srobke od wolnych obrotow i wtedy odpalic puzniej krecisz tak aby ustawic ja na okolo 900rpm gasisz podłaczas wtyczke resetujesz kompa i cieszysz sie ze jest wszytko ok
NoRo - 2006-10-05, 20:06
" />Jest ta metoda bezpieczna jak ta opisana przez DOD'a ?
Michuu - 2006-10-06, 09:22
" />Nic w niej niebezpiecznego nie ma , bo mze jedynie mozesz si epoparzyc od goracego silnika