ďťż

TUNING A PRAWO



Dzidziuś - 2009-06-01, 14:02
" />witam
szperalem troche po necie noi doszukalem sie czegos takiego.moze sie to komus przyda.ale zamieszczam to poprostu jako info.

TUNING A PRAWO
1. Prawo a chlapacze
2. Prawo a lampy tylne
3. Prawo a poszerzone koła
4. Prawo a przyciemniane szyby
5. Prawo a światła przeciwmgielne
6. Prawo a układ wydechowy

1. Prawo a chlapacze

Kiedy powinniśmy mieć zamontowane chlapacze?

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

§ 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
[...]
10) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż [...] odległość tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony; sztywność fartuchów powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojazdach o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie. [...]

2. Prawo a lampy tylne

Bardzo wielu zwolenników tuningu optycznego przyciemnia tylne lampy lub stosuje specjalne kolorowe klosze. Jaki jest stosunek prawa do tego typu przeróbek?

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

§ 11. 1. Pojazd powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne:
8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy,
<załącznik nr 2 do ustawy dalej reguluje iż: 2 barwy czerwonej, nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm, na wysokości od 250mm, powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu>
1) kształt inny niż trójkąt;
2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego

Tak więc możemy stosować kolorowe lampy tylne, oczywiście dające odpowiednie światło w odpowiednich kolorach, ale wtedy musimy mieć zamontowane także czerwone światła odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt.

3. Prawo a poszerzone koła

Prawo Polskie definiuje szerokość kół, jakie możemy zamontować w aucie:

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

§ 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
[...]
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, (...);
ponadto błotniki samochodów osobowych i motocykli, przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30° i z tyłu 50° od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś koła,
b) odległość między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony,
c) najniższy punkt przecięcia tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniącego jego funkcję w płaszczyźnie symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą przez oś koła;

Artykuł ten oznacza przede wszystkim, iż koła nie powinny wystawać poza obrys błotnika.

4. Prawo a przyciemniane szyby ( jest to oficjalne pismo MTiGM dot. przyciemniania szyb)

Rzeczpospolita Polska
MINISTERSTWO TRANSPORTU
I GOSPODARKI MORSKIEJ
Departament Transportu Samochodowego
TS-3b-441-13/98
Odpowiadając na ponowne wystąpienie z dnia 9.07.1998 r. dotyczące stosowania folii na szybach samochodowych. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej informuje, że po zasięgnięciu opinii jednostek badawczych tj. Instytutu Transportu Samochodowego i Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, zweryfikowało interpretacje w tym zakresie. W związku z powyższym MTiGM przedstawia następująca opinie:

Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z pozn. zm.)

pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało między innymi dostateczne pole widzenia kierowcy.

Mając na uwadze:

rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) oraz przepisy Regulaminu Nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowiące wymagania w zakresie widzenia kierowcy, które określają dwie strefy wymaganego pola widzenia kierowcy: do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni, do tylu w lusterka wsteczne i wymogi wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tyłu

przepisy Regulaminu Nr 43 EKG ONZ dopuszczające w pojeździe oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie posiadających wpływu na pole widzenia kierowcy,

Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wyraża opinie, że nie ma podstaw prawnych zakazujących umieszczania w/w folii na szybach nie posiadających wpływu na omówione powyżej wymagane pole widzenia kierowcy.

Do wiadomości:
1. Komenda Główna Policji
2. Urzędy Wojewódzkie (wszystkie)

DYREKTOR
Departamentu Transportu Samochodowego

ZEZWOLENIE WYDANO DLA AUTA:
Marki .................................
Nr rejestracyjny .................................

5. Prawo a światła przeciwmgielne

Ostatnimi czasy pojawiła się moda na jazdę z włączonymi światłami przeciwmgłowymi przednimi, wtedy gdy przejrzystość powietrza jest idealna. Co na ten temat mówi polskie prawo?

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.: Prawo o ruchu drogowym

Rozdział 3: Ruch pojazdów
Oddział 8: Ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

Art. 30.

Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,

poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;

kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:

włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,

korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Rozdział 5: Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 3: używanie świateł zewnętrznych

Art. 51.

Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:

w czasie od zmierzchu do świtu,

w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,

w tunelu.

W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

W czasie od zmierzchu do świtu, na nie oświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo,

do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony,

pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

Kierujący motocyklem, motorowerem lub pojazdem szynowym jest obowiązany używać podczas jazdy świateł mijania, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.

6. Prawo a układ wydechowy

Wymiana układu wydechowego na sportowy może przynieść wymierne korzyści, jeśli chodzi o wzrost mocy samochodu. Prawo Polskie ogranicza jednak poziom hałasu auta:

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany i utrzymany, aby:
1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
a) pojazdów , które były poddane badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
b) pozostałych pojazdów - wartości podanych w poniższej tabeli w dB

SAMOCHODY OSOBOWE-o zapłonie iskrowym- 93dB

§ 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
[...]
14) w tłumik wydechu - w odniesieniu do pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym;
wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawą stronę.




Mike - 2009-06-01, 15:04
" />niby fajnie, trochę tam poczytałeś, zrobiłeś cotrol-V i niby - ok

ale jaka gwarancja, że to wszystko jest aktualne, bo wklejasz chyba nie czytając, bo nawet małe dziecko już wie że na światłach mijania jeździmy całą dobę przez cały rok, a ty wkleiłeś jakąś część ustawy sprzed dobrych kilku lat.



Ramzes15190 - 2009-06-01, 15:14
" />mam takie pytanko, mam wydech na dwoch przelotowych bez kata o sr. 48mm i koncowy ala apexi n1 2,5" , mierzyl ktos moze poziom halasu, jest moze w normie??? czy raczej przy miskach noga z gazu????



soldi - 2009-06-01, 15:30
" />




Ramzes15190 - 2009-06-02, 07:42
" />mialem namysli ze na jalowym przelatuje kolo nich, i jest bdb cicho



BLACK - 2009-06-02, 10:19
" />



Mike - 2009-06-02, 10:43
" />niby tak, ale w tym przypadku mam gwarację że jest to nieaktualne, bo kolega wkleił że na światłach nie trzeba jeździć przez cały rok



soldi - 2009-06-02, 11:39
" />bo tak powinno być



BLACK - 2009-06-02, 12:48
" />Mike - na szczęście ty o tym wiesz (;

CO do świateł - jestem zdania że dobrze, ze jeździmy cały rok. Ja jeżdżę, jeździłem i zawsze będę jeździł na światłach - niezależnie od przepisów. No chyba, że zakażą. (;



mlodyawm - 2009-06-02, 12:59
" />Światła całą dobę? Tak ale po za miastem. Po co w korkach światła? Dla mnie to jest bezsens..



BLACK - 2009-06-02, 13:29
" />myslę, ze jak w korku wyłączysz to nikt ci za to jaj nie urwie (;



Markus - 2009-06-02, 13:40
" />
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ilemaszlat.htw.pl
  • 0000_menu