Czyszczenie przepustnicy
DODi - 2006-02-14, 18:16
" />Czyszczenie przepustnicy (2-3 godzinki).
Przed cala operacja warto sie zaopatrzyc w nowa uszczelke ktora jest pomiedzy przepustnica a kadlubem PGM-FI. Uszczelka prawie na pewno przy rozkrecaniu ulegnie zniszczeniu - tym bardziej ze jest papierowa - a wiec do jednorazowego sprasowania.
Uszczelka kosztuje około 20 zł w ASO i wyglada tak:

Przepustnica znajduje sie tuż za blokiem silnika od strony ścianki grodziowej. Jest zamocowana do kolektora ssącego PGM-FI trzema nakretkami i jedną szpilką ( kluczy 14mm)
Od góry w przepustnicy ma zamocowanie 5 wezy podcisnieniowych i rura dolotowa, od tylu jest podloczenie elektryczne czujnika polozenia przepustnicy (delikatne!!!), od dolu w przewody z ukladu chlodzenia a od frontu linka od gazu sterujaca przepustnica.


1.Odkręcic wszystkie nakrętki i odłaczyc wszystkie przewodu (najlepiej zapamietać lub zapisać gdzie który wchodzi oraz rure i weze podcisnienia
2. Odkrecic 4 nakretki mocujace przepustnice i ja oddzielic od obudowy PGM. Czasem trzeba lekko postukac bo jest "zassana" na uszczelce. Uwaga to kruche odlewy!!!
3.Zdjeta przepustnica bedzie brudna Kanał PGM-Fi zresztą też


4. Stara uszczelke nalzy zeskrobac NIE RYSUJAC POWIERZCHNI PRZEPUSTNICY !!
5. Przepustnice wyczyscic w benzynie ekstrakcyjnej i WD40, zwrocic uwage na droznosc kanalkow. Starac sie nie moczyc czesci elektrycznej.


W przepustnicy znajdziemy również śróbke pokazaną na foto. Nalezy ją odkręcić i przepłukać śrube jak i kanał benzyna ekstrakcyjna.

6.Wyczyścić kanał dolotowy kolektora ssącego...

7. Zalozyc nowa uszczelke (pasuje tylko w 1 poprawny sposób). Dokrecic przepustnice (najlepiej dokrecac na krzyz), zamocowac od spodu rurki od ukladu chlodzenia, podloczyc czujnik polozenia przepustnicy, nalozyc cieglo od gazu na rolke.
8. Zalozyc rure dolotowa i zamocowac wszystkie przewody cisnieniowe oraz odpowietrzanie skrzyni w rurze dolotowej.
9. Wyregulowac wolne obroty.
10. Gotowe
Tutorial jest napisany na podstawie tutoriala ze strony: www.wombat.prv.pl
Łukasz - 2006-02-28, 09:37
" />Pod pozycją 5 na trzecim zdjęciu pokazana jest śruba która reguluje się dopływ powietrza.

Jeśli nie zostanie wyczyszczona operacje czyszczenia przepustnicy i zaworu IAC (silniczka krokowego który tak naprawdę nie jest silniczkiem tylko cewką sterowaną odpowiednio wysoką częstotliwością) nie przyniesie zamierzonego i idealnego efektu, a w skrajnych przypadkach czynność regulacji wolnych obrotów może być niewykonalna, gdyż nawet jej skrajne wykręcenie może nie dostarczyć wymaganej ilości powietrza.
Co do samego czyszczenia dopowiem, ze w moim aucie przepustnice miałem już tak obklejoną że niestety musiałem sięgnąć bo rozpuszczalnik nitro z którym radze obchodzić cię delikatnie by nie uszkodzić czujnika położenia przepustnicy.
Bywa też tak że poszczeniu należy ustawić otwarcie „gardzieli” bo po czyszczeniu domyka się w innym miejscu a po nagrzaniu silnika dochodzi nawet do blokowania się jej (czyli takiego mosiężnego dekielka widzianego na zdjęciach spod pozycji 5).
Przeżyłem to dwa razy na własnej skórze w tym raz po regulacji w ASO.
DODi - 2006-02-28, 09:45
" />Dzieki Łukasz za dodanie rozszerzenia tematu i powiem że tu mnie zszokowałeś, bo nie wiedziałem że po czyszczeniu moga się czasami dziac takie jajca !! Ogólnie zaleca sie czyscić przepustnice co 30-50 tys km. Jężeli ktoś robi to w miarę sukcesywnie to problemów byc nie powinno moim zdaniem... Gorzej w przypadku, jeśli ktoś czyści raz na 200 tyś to sie nie dziwię ;D
Łukasz - 2006-02-28, 10:34
" />
elmer - 2006-03-16, 10:41
" />W Civicu te śruby, co trzymają przepustnicę są 12mm.
I nie zawsze ta śrubka zaznaczona na zdjęciu występuje - na mojej przepustnicy nie mam.
mobi - 2006-03-16, 11:41
" />a jak jest w silniku D15B2? gdzie to wszystko jest?
elmer - 2006-03-16, 15:29
" />Ściągasz całą puszkę z napisem PGMFI (całą puszkę, nie tylko pokrywę) i masz przepustnicę.
Qjawa - 2006-08-03, 17:05
" />A orientujecie się czy ta uszczelka wygląda tak samo w D15B2?? Ostatnio zauważyłem, że jak się rozgrzeje silnik to ma wysokie obroty. Jak nogą cofnę pedał gazu to jest OK. Kumpel powiedział mi, że to może być wina przepustnicy. Pewnie będe musiał ją przeczyścić. A jak nie jest taka sama to może macie fotki tej pasującej.
Pozdro.
elmer - 2006-08-05, 20:25
" />To jest wina linki gazu, jest zbyt skręcona (trzeba po prostu wyregulować).
P.S. Uszczelka jest zupełnie inna, jest gumowa i kształt jest zupełnie inny.
Qjawa - 2006-08-06, 11:34
" />Ale było wszystko OK. Od kilku dni tak zaczeło się dziać, a nic nie regulowałem przy lince.
Adriano - 2006-10-10, 21:02
" />Czy to czyszczenie przepustnicy jest koniecznie jeżeli nie ma żadnych jaj z samochodem? Może obniżać osiągi jeśli jest brudna?
Bonio_EQ - 2006-10-15, 16:15
" />no wlasnie... cos sie stanie jak jest brudna i nie czyszczona? moja chyba od nowosci nie byla czyszczona i pewnie nakrecila te 214tys km... i co wtedy robic? chociaz z silnikiem zadnych jaj nie mam chodzi jak igielka obroty 750 na jalowym jak sie rozgrzeje... chodzi pelen zakres obrotow ... bedzie cos sie dzialo jak bede jezdzil na takim jak teraz czyli nie czyszczonym? a jak wyczyszcze to co moze sie stac?zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
DODi - 2006-02-14, 18:16
" />Czyszczenie przepustnicy (2-3 godzinki).
Przed cala operacja warto sie zaopatrzyc w nowa uszczelke ktora jest pomiedzy przepustnica a kadlubem PGM-FI. Uszczelka prawie na pewno przy rozkrecaniu ulegnie zniszczeniu - tym bardziej ze jest papierowa - a wiec do jednorazowego sprasowania.
Uszczelka kosztuje około 20 zł w ASO i wyglada tak:

Przepustnica znajduje sie tuż za blokiem silnika od strony ścianki grodziowej. Jest zamocowana do kolektora ssącego PGM-FI trzema nakretkami i jedną szpilką ( kluczy 14mm)
Od góry w przepustnicy ma zamocowanie 5 wezy podcisnieniowych i rura dolotowa, od tylu jest podloczenie elektryczne czujnika polozenia przepustnicy (delikatne!!!), od dolu w przewody z ukladu chlodzenia a od frontu linka od gazu sterujaca przepustnica.


1.Odkręcic wszystkie nakrętki i odłaczyc wszystkie przewodu (najlepiej zapamietać lub zapisać gdzie który wchodzi oraz rure i weze podcisnienia
2. Odkrecic 4 nakretki mocujace przepustnice i ja oddzielic od obudowy PGM. Czasem trzeba lekko postukac bo jest "zassana" na uszczelce. Uwaga to kruche odlewy!!!
3.Zdjeta przepustnica bedzie brudna Kanał PGM-Fi zresztą też


4. Stara uszczelke nalzy zeskrobac NIE RYSUJAC POWIERZCHNI PRZEPUSTNICY !!
5. Przepustnice wyczyscic w benzynie ekstrakcyjnej i WD40, zwrocic uwage na droznosc kanalkow. Starac sie nie moczyc czesci elektrycznej.


W przepustnicy znajdziemy również śróbke pokazaną na foto. Nalezy ją odkręcić i przepłukać śrube jak i kanał benzyna ekstrakcyjna.

6.Wyczyścić kanał dolotowy kolektora ssącego...

7. Zalozyc nowa uszczelke (pasuje tylko w 1 poprawny sposób). Dokrecic przepustnice (najlepiej dokrecac na krzyz), zamocowac od spodu rurki od ukladu chlodzenia, podloczyc czujnik polozenia przepustnicy, nalozyc cieglo od gazu na rolke.
8. Zalozyc rure dolotowa i zamocowac wszystkie przewody cisnieniowe oraz odpowietrzanie skrzyni w rurze dolotowej.
9. Wyregulowac wolne obroty.
10. Gotowe
Tutorial jest napisany na podstawie tutoriala ze strony: www.wombat.prv.pl
Łukasz - 2006-02-28, 09:37
" />Pod pozycją 5 na trzecim zdjęciu pokazana jest śruba która reguluje się dopływ powietrza.

Jeśli nie zostanie wyczyszczona operacje czyszczenia przepustnicy i zaworu IAC (silniczka krokowego który tak naprawdę nie jest silniczkiem tylko cewką sterowaną odpowiednio wysoką częstotliwością) nie przyniesie zamierzonego i idealnego efektu, a w skrajnych przypadkach czynność regulacji wolnych obrotów może być niewykonalna, gdyż nawet jej skrajne wykręcenie może nie dostarczyć wymaganej ilości powietrza.
Co do samego czyszczenia dopowiem, ze w moim aucie przepustnice miałem już tak obklejoną że niestety musiałem sięgnąć bo rozpuszczalnik nitro z którym radze obchodzić cię delikatnie by nie uszkodzić czujnika położenia przepustnicy.
Bywa też tak że poszczeniu należy ustawić otwarcie „gardzieli” bo po czyszczeniu domyka się w innym miejscu a po nagrzaniu silnika dochodzi nawet do blokowania się jej (czyli takiego mosiężnego dekielka widzianego na zdjęciach spod pozycji 5).
Przeżyłem to dwa razy na własnej skórze w tym raz po regulacji w ASO.
DODi - 2006-02-28, 09:45
" />Dzieki Łukasz za dodanie rozszerzenia tematu i powiem że tu mnie zszokowałeś, bo nie wiedziałem że po czyszczeniu moga się czasami dziac takie jajca !! Ogólnie zaleca sie czyscić przepustnice co 30-50 tys km. Jężeli ktoś robi to w miarę sukcesywnie to problemów byc nie powinno moim zdaniem... Gorzej w przypadku, jeśli ktoś czyści raz na 200 tyś to sie nie dziwię ;D
Łukasz - 2006-02-28, 10:34
" />
elmer - 2006-03-16, 10:41
" />W Civicu te śruby, co trzymają przepustnicę są 12mm.
I nie zawsze ta śrubka zaznaczona na zdjęciu występuje - na mojej przepustnicy nie mam.
mobi - 2006-03-16, 11:41
" />a jak jest w silniku D15B2? gdzie to wszystko jest?
elmer - 2006-03-16, 15:29
" />Ściągasz całą puszkę z napisem PGMFI (całą puszkę, nie tylko pokrywę) i masz przepustnicę.
Qjawa - 2006-08-03, 17:05
" />A orientujecie się czy ta uszczelka wygląda tak samo w D15B2?? Ostatnio zauważyłem, że jak się rozgrzeje silnik to ma wysokie obroty. Jak nogą cofnę pedał gazu to jest OK. Kumpel powiedział mi, że to może być wina przepustnicy. Pewnie będe musiał ją przeczyścić. A jak nie jest taka sama to może macie fotki tej pasującej.
Pozdro.
elmer - 2006-08-05, 20:25
" />To jest wina linki gazu, jest zbyt skręcona (trzeba po prostu wyregulować).
P.S. Uszczelka jest zupełnie inna, jest gumowa i kształt jest zupełnie inny.
Qjawa - 2006-08-06, 11:34
" />Ale było wszystko OK. Od kilku dni tak zaczeło się dziać, a nic nie regulowałem przy lince.
Adriano - 2006-10-10, 21:02
" />Czy to czyszczenie przepustnicy jest koniecznie jeżeli nie ma żadnych jaj z samochodem? Może obniżać osiągi jeśli jest brudna?
Bonio_EQ - 2006-10-15, 16:15
" />no wlasnie... cos sie stanie jak jest brudna i nie czyszczona? moja chyba od nowosci nie byla czyszczona i pewnie nakrecila te 214tys km... i co wtedy robic? chociaz z silnikiem zadnych jaj nie mam chodzi jak igielka obroty 750 na jalowym jak sie rozgrzeje... chodzi pelen zakres obrotow ... bedzie cos sie dzialo jak bede jezdzil na takim jak teraz czyli nie czyszczonym? a jak wyczyszcze to co moze sie stac?