ďťż

ECU sohc(z2), a dohc(a9), sonda lambda i IMA SENSOR....



qpx - 2007-12-07, 18:35
" />Witam napewno znajdzie sie ktoś w temacie, jak wiemy d16a9 nie posiada sondy lambda i katalizatora, w odróżnieniu od np. d16z2 i wielu innych. Zamiast tego ma jak dobrze widze po schematach IMA SENSOR, reszta w ECU pomiędzy tymi drobiazgami to w rezultacie to samo. Jak dobrze kojarzę i słyszę, to d16z2 będzie jak najbardziej prawidłowo latał na kompie od d16a9, jak nie to proszę napisać i dlaczego?
Na chłopski rozum to IMA SENSOR to jakiś (potencjometr/rezystor) który mierzy przepływ powietrza, żeby komputer wedle tego mógł dawkować paliwo. Dobrze myślę?

Gdzie jest ten IMA SENSOR?? W przepustnicy?
Próbuje rozkminić, jak tu zrobić, żeby np. d16z2 latał prawidłowo bez sondy jak to sie ma np. w d16a9. Napewno da sie to zrobić, i będzie to latało bezawaryjnie, można tez to zrobić w inny sposób, już wykminiłem jak....ale to byłoby druciarstwo, czego chcę pominąć, wszystko musi być oryginalnie. Siądźmy razem i pomyślmy, co kilka głów to nie jedna




Brama - 2007-12-07, 20:07
" />[ot] Po co ?? [/ot]



qpx - 2007-12-07, 20:26
" />o jejciu..... a po co Ci sonda?? Padnie wymieniasz, wymieniasz, zaraz znowu padnie, sonda steruje jak IMA sensor dawkami paliwa, który już wiem, że znajduję sie koło ECU a9. Dodatkowo, jak już pominiemy sonde lamda i mamy kłopot z głowy, możemy pomyśleć o regulowaniu dawek paliwa poprzez właśnie ten potencjometr. Oblukałem już schematy wszystko można bez problemu podłączyć, potrzebuje na oczy zobaczyć, pomacać ten IMA sensor, ma ktoś jakąś FOTKE??? Bedę bardzo wdzieczny

O tak odpowiem na pytanie: "po co" poprostu sonda jest zbyteczna A9 bangla bez sondy na potencjometrze to inne silniki tez będą, do tego na chłopski rozum można ustawić tak potencjometr, aby dawki paliwa się ciutke zmniejszyły i honda, będzie jeździć, może nie lepiej, a kto wie W końcu to nie strojenie, ale auto będzie może mniej paliło. Do strojenia tu daleko, żeby nikt nie powiązał tego tak
Trzeba w życiu kombinować



Brama - 2007-12-07, 20:29
" />Ok. Ja po prostu nie mam problemów z sondą. Stąd pytanie. Myśle ze to tez takie szuaknie dziury w całym. Zeby zarządzac dwakami zapodaj jakąś swinkę albo inngeo stand alone'a i będzie profi przynajmniej. Takie jest moje zdanie.




qpx - 2007-12-07, 20:35
" />Ja tez nie mam problemów, kupiłem auto z padniętą wymieniłem na nową minęło ja wiem z 10miesięcy wymieniłem kolektor z sondą sie obchodziłem jak z jajkiem i dzisiaj błąd sondy ;/ A do tego jak sie wgłębić bardziej w temat to coś może wyjść z tego A na żadne wyżej wyspecjalizowane urządzenia mnie nie stać

EDIT: Brama ale, fajnie, ze chociaż jedna osoba sie zainteresowała jak narazie



Grzehurra - 2007-12-07, 22:33
" />zastanawiam sie czy to nie jest przypadkiem taki 'cofanie silnika w rozwoju'?
sonda nie jest nowoczesniejszym i precyzyjniej dzialajacym rozwiazaniem?



kasperaz - 2007-12-13, 15:16
" />zacznijmy od tego że te silniki napewno mają inne mapy wtrysku i zapłonu. Coprawda będzie to jeździło ale kulawo. W a9 nie dali sądy lambda bo widocznie spełniał ówczesne wymogi toksyczności spalin dzięki innej głowicy.



qpx - 2007-12-13, 16:15
" />kasperaz, mylisz pojęcia



nosql - 2007-12-14, 09:14
" />qpx, na gg Ci napisałem przecież gdzie jest IMA sensor i jak wygląda

kasperaz, zamiast sondy w a9 był IMA sensor, w z5 była sonda i na obydwu kompach z2 jezdzi jak ta lala, z tym, że na kompie od a9 może cyba świecić błąd bo nie jestem pewien czy można stosować IMA wymiennie z sondą ale może to być prawdą - musiałbym zerknąć w schematy Kulawo to to na pewno nie będzie jezdziło



qpx - 2007-12-14, 11:53
" />nosql, zapomniałem napisać, że wiem, gdzie już sie znajduje

Ja oblukałem schematy i nie ma żadnego problemu, żeby podłączyć IMA do kompa np. z2 zamiast sondy. Robota pikuś
Co więcej w manualu nie ma rozpiski schematów poszczególnych kompów 1,6. Są tylko dwa jedna rozpiska do 1,6 with CATA, i 1,6 without CATA. Czyli to jeszcze bardziej za mną przemawia, żeby wstawić sobie dzielnik napięcia w miejsce IMA, bo jeszcze nie mam IMA, ustawić go optymalnie i będzie lepiej jak na sondzie.
Teraz może wytłumaczę dlaczego uważam, że będzie lepiej jak na sondzie Sonda działa na zasadzie porównania temperatur. Tak poza tym działa poprawnie po rozgrzaniu się do ponad 300'C, wcześniej kłamie. No i za tem pomińmy to, ze sonda musi sie nagrzać wpierw do tych 300'C.
Działa na tej zasadzie, ze ta metalowa część od strony zewnętrznej którą widzimy nadal po jej wkręceniu w przewód wydechowy, porównuje temperaturę otoczenia, do temperatury panującej wewnątrz. Gdy sonda jest przy głowicy to spoko, nie jest na nic narażona, praca może jest bardziej stabilna, ale.... Wiele osób ma w przypadku kolektorów 4-2-1 wkręconą sonde na końcu tj. za silnikiem pod autem. Sonda jest dużo dalej w tym miejscu i nasuwa sie pytanie, jak dużo czasu więcej potrzebuje, żeby się rozgrzać do tych 300'C i czy w ogóle, przy normalnej jeździe się do tej temp nagrzeje? Jezeli nie, komp podaje nieprawidłową mieszankę paliwa. Do tego panują tam bardzo niekorzystne warunki: wjeżdżamy w kałuże sonda rozstaje opryskana zimna wodą, która drastycznie zmienia mieszankę. Do tego, gdy sonda była w okolicy kolektora panowała tam dość wysoka temperatura (nie była to temperatura otoczenia, a ogrzane powietrze przez kolektora), pod samochodem ta temperatura jest niższa, jak to sie ma w rzeczywistości, czy auto działą poprawnie, zapewne nikt mi na to pytanie nie odpowie A więc sonda cały czas podaje to ty, to tyle, i komp cały czas steruje: wzbogacić, czy zubożyć mieszankę. W przypadku IMA, mieszanka stale, będzie ta sama, trzeba by tylko ustawić optymalną
Aha i nie kierujcie sie moją wypowiedzią i nie zmieniajcie, położenia sondy w miejsce odczytu z jednego cylindra, bo będzie na bank gorzej. Sonda będzie okłamywana, jeżeli na jednym cylindrze będzie za bogato, a reszcie będzie ok, to sonda zuboży mieszankę i tylko jeden cylinder będzie miał poprawna ,a reszta (3) będzie miała uboga i tak samo w drugą stronę, więc jeszcze gorzej. Dla poprawnego działania, powinny być 4 sondy lambda po jednej na każdy cylinder, ale byłoby to zbyt kosztowne rozwiązanie

zachęcam do dyskusji



Grzehurra - 2007-12-14, 12:01
" />podoba mi sie ten pmysl, ale jak optymalnie wysterowac ten IMA sensor ?
in ma jakas regulacje?



qpx - 2007-12-14, 12:14
" />IMA SENSOR jest to potencjometr, którym można ustawić napięcie w zakresie 0,4 - 0,6V (takie napięcia podaje prawidłowo działająca sonda lambda).
Ja u siebie chcę wstępnie wstawić dzielnik napięciowy, żeby uzyskać 0,5 V,chyba optymalnie będzie, a jak by się zdobyło IMA, to byłby wypas. Rozmawiałem z Szybikiem, to po kręceniu tym potencjometrem nie dostrzegł niczego poza zmianą w ilości spalanego paliwa. Jak będę miał tylko czas to wgłębię się w temat jak ustawić odpowiednią mieszankę paliwa
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ilemaszlat.htw.pl
  • 0000_menu