kąt statyczny zapłonu a spalanie paliwa
Panfillo - 2009-03-17, 18:39
" />Witam, nieco szukałem w necie ale ni chusteczki nie znalazłem czegoś co by mnie satysfakcjonowało...
Otóż prosiłbym kogoś mądrego w dziedzinie mechaniki samochodowej, kto mógłby mi wyjaśnić fizykę zależności kąta statycznego zapłonu a zużycia paliwa przez silnik.
[Bardzo proszę o niepisanie stwierdzeń typu bo jak zapłon przyśpieszony to spalanie detonacyjne a jak opóźniony to strzela z dupy ogniem i wpiernicza wachę...Takie wyjaśnienia od razu Sobie darujcie.]
Fawor - 2009-03-17, 18:57
" />Nie wiem czy jestem godzien odpowiedzi, ale wpływ kąta wyprzedzenia zapłonu na inne parametry pracy silnika ( godzinowe zużycie paliwa, moment obrotowy itp itd ) wyznacza się doświadczalnie podczas procesu projektowania silnika wykonując charakterystyki regulatorowe na hamowni silnikowej. Nie ma na to określonych wzorów, które powiedzą Ci jak kąt zapłonu wpływa bezpośrednio na spalanie itp.
Panfillo - 2009-03-17, 19:07
" />Spoko Fawor...
Chodzi mi generalnie czy istnieje ścisła zależność między opóźnionym/przyśpieszonym zapłonem a parametrami silnika takimi jak moc i moment obrotowy co by się później przekładało bezpośrednio na zużycie paliwa.
Jestem "szczęśliwcem" który musi jeździć na mocno opóźnionym zapłonie i zastanawiam się jak to się ma do mojego zużycia paliwa i do tzw. "throttle response"
C00li - 2009-03-17, 19:14
" />Z tego co mi wiadomo, to w naszych samochodach nie ma to bezpośredniego wpływu bo komputer tak czy tak otwiera wtryskiwacze na tak samo długo. Różnica w spalaniu wynika z tego, że jak przyspieszasz na opóźnionym zapłonie, to dlużej musisz deptać gaz, żeby uzyskać porządaną prędkość. Z tego też powodu zapłon jest wyprzedzany maksymalnie jak się da bez powodowania spalania stukowego i cofania się tłoków.
Fawor - 2009-03-17, 19:19
" />
C00li - 2009-03-17, 19:33
" />Jak pisałem to już wiedziałem, że tak będzie Ten stały czas wtrysku to chodziło mi o to, że niezależny od kąta wyprzedzenia zapłonu. Oczywiście jest on zależny od: otwarcia przepustnicy, temperatury powietrza zasysanego, obrotów i kilku innych pomniejszych czynników, ale nie od kąta wyprzedzenia zapłonu.
Późniejszy zapłon, to późniejsze wytworzenie się ciśnienia w wyniku spalania i część energii idzie w wydech bo już się otworzą zawory wydechowe. My się wkurzamy, że auto wolniej się wkręca i ciśniemy gaz mocniej. Natomiast zbyt wczesny zapłon może spowodować spalanie stukowe lub to, że ciśnienie wytworzy się przed GMP i spowoduje cofnięcie tłoka lub po prostu problem z ruchem w obranym kierunku, czego efektem jest nadwyrężanie korbowodów i wybuch silnika (korbowód wychodzi bokiem).
Fawor - 2009-03-17, 19:47
" />
Panfillo - 2009-03-18, 11:48
" />A jeżdżę sobie na opóźnionym zapłonie bo na znakach mam spalanie stukowe
Zastanawiam się czy w jakiś sposób da się to skompensować(opóźniony zapłon wynika ze zbyt dużego CR-tak i się przynajmniej wydaje) wałkiem rozrządu w większych wzniosach zaworów... bo jak nie to dupa zbita.
mAx - 2009-03-18, 12:14
" />A jak zalejesz 98 oktanów+ to też masz ?
Panfillo - 2009-03-18, 12:18
" />Dopiero jak się lansuje na v-power racing to cichnie... ale to, że cichnie nie oznacza wcale, że nie ma.
mAx - 2009-03-18, 12:20
" />Ale to dość dziwne, masz seryjne z6 czy coś wydłubane ?
Panfillo - 2009-03-18, 12:25
" />Obawiam się, ze to jest najbardziej wydłubane z6 N/Azanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
Panfillo - 2009-03-17, 18:39
" />Witam, nieco szukałem w necie ale ni chusteczki nie znalazłem czegoś co by mnie satysfakcjonowało...
Otóż prosiłbym kogoś mądrego w dziedzinie mechaniki samochodowej, kto mógłby mi wyjaśnić fizykę zależności kąta statycznego zapłonu a zużycia paliwa przez silnik.
[Bardzo proszę o niepisanie stwierdzeń typu bo jak zapłon przyśpieszony to spalanie detonacyjne a jak opóźniony to strzela z dupy ogniem i wpiernicza wachę...Takie wyjaśnienia od razu Sobie darujcie.]
Fawor - 2009-03-17, 18:57
" />Nie wiem czy jestem godzien odpowiedzi, ale wpływ kąta wyprzedzenia zapłonu na inne parametry pracy silnika ( godzinowe zużycie paliwa, moment obrotowy itp itd ) wyznacza się doświadczalnie podczas procesu projektowania silnika wykonując charakterystyki regulatorowe na hamowni silnikowej. Nie ma na to określonych wzorów, które powiedzą Ci jak kąt zapłonu wpływa bezpośrednio na spalanie itp.
Panfillo - 2009-03-17, 19:07
" />Spoko Fawor...
Chodzi mi generalnie czy istnieje ścisła zależność między opóźnionym/przyśpieszonym zapłonem a parametrami silnika takimi jak moc i moment obrotowy co by się później przekładało bezpośrednio na zużycie paliwa.
Jestem "szczęśliwcem" który musi jeździć na mocno opóźnionym zapłonie i zastanawiam się jak to się ma do mojego zużycia paliwa i do tzw. "throttle response"
C00li - 2009-03-17, 19:14
" />Z tego co mi wiadomo, to w naszych samochodach nie ma to bezpośredniego wpływu bo komputer tak czy tak otwiera wtryskiwacze na tak samo długo. Różnica w spalaniu wynika z tego, że jak przyspieszasz na opóźnionym zapłonie, to dlużej musisz deptać gaz, żeby uzyskać porządaną prędkość. Z tego też powodu zapłon jest wyprzedzany maksymalnie jak się da bez powodowania spalania stukowego i cofania się tłoków.
Fawor - 2009-03-17, 19:19
" />
C00li - 2009-03-17, 19:33
" />Jak pisałem to już wiedziałem, że tak będzie Ten stały czas wtrysku to chodziło mi o to, że niezależny od kąta wyprzedzenia zapłonu. Oczywiście jest on zależny od: otwarcia przepustnicy, temperatury powietrza zasysanego, obrotów i kilku innych pomniejszych czynników, ale nie od kąta wyprzedzenia zapłonu.
Późniejszy zapłon, to późniejsze wytworzenie się ciśnienia w wyniku spalania i część energii idzie w wydech bo już się otworzą zawory wydechowe. My się wkurzamy, że auto wolniej się wkręca i ciśniemy gaz mocniej. Natomiast zbyt wczesny zapłon może spowodować spalanie stukowe lub to, że ciśnienie wytworzy się przed GMP i spowoduje cofnięcie tłoka lub po prostu problem z ruchem w obranym kierunku, czego efektem jest nadwyrężanie korbowodów i wybuch silnika (korbowód wychodzi bokiem).
Fawor - 2009-03-17, 19:47
" />
Panfillo - 2009-03-18, 11:48
" />A jeżdżę sobie na opóźnionym zapłonie bo na znakach mam spalanie stukowe
Zastanawiam się czy w jakiś sposób da się to skompensować(opóźniony zapłon wynika ze zbyt dużego CR-tak i się przynajmniej wydaje) wałkiem rozrządu w większych wzniosach zaworów... bo jak nie to dupa zbita.
mAx - 2009-03-18, 12:14
" />A jak zalejesz 98 oktanów+ to też masz ?
Panfillo - 2009-03-18, 12:18
" />Dopiero jak się lansuje na v-power racing to cichnie... ale to, że cichnie nie oznacza wcale, że nie ma.
mAx - 2009-03-18, 12:20
" />Ale to dość dziwne, masz seryjne z6 czy coś wydłubane ?
Panfillo - 2009-03-18, 12:25
" />Obawiam się, ze to jest najbardziej wydłubane z6 N/A