Katalizator - troszkę teorii
DODi - 2006-04-21, 09:06
" />Rok 1985. W Europie weszły na rynek pierwsze samochody osobowe z katalizatorami spalin. W USA były one wprowadzone już od wielu lat. Wprowadzenie samochodów z katalizatorem wymaga więc wyrównania zapotrzebowania na paliwo bezołowiowe, bo tylko takie może byc lane do aut z katalizatorem.
Zasada działania katalizatora.
Nazwa katalizator jest w zasadzie określeniem potocznym konwertera katalitycznego, który montuje się w układzie wydechowym pojazdu. Element ten składa się najprościej mówiąc z bardzo dużej ilości kanałów pokrytych odpowiednimi pierwiastkami, których działanie ma na celu zmniejszenie ilości składników toksycznych w spalinach. Jak wygląda katalizator z zewnątrz każdy może sobie zobaczyć, gdy tylko posiada odpowiedni samochód. Aby zrozumieć zasadę jego działania poznajmy najpierw jego budowę wewnętrzną. Sercem tegoż urządzenia jest tzw. blok katalityczny (to właśnie część z wspomnianymi wcześniej kanałami). Zasadę działania tłumaczy rys.1 wraz z powiększeniem "A". Pokazuje on przekrój wzdłużny jednego z kanałów, które są oczywiście ustawione równolegle do kierunku przepływu spalin.
Folia żaroodporna - najczęściej wykonywana ze stali żaroodpornej Cr Ni (chromowo-niklowej) z dodatkiem aluminium.
Powierzchnia utleniona - wykonanie takiej powierzchni ma na celu zwiększenie przyczepności do folii kolejnych nakładanych warstw.
Warstwa pośrednia - tę warstwę stanowi tlenek glinu Al2O3.
Promotory - są to dodatki tlenku ceru dodawane do katalizatorów trójfunkcyjnych. Ma to na celu zwiększenie odporności warstwy pośredniej na starzenie w wysokich temperaturach. Promotory mają także drugie zadanie. Stanowią magazyn tlenu (więcej o promotorach-click)
Warstwa aktywna - ta właśnie warstwa jest odpowiedzialna za to że katalizator spełnia swą funkcję. Aby tę warstwę uzyskać bloki katalityczne w pierwszej kolejności zanurza się w odpowiednich roztworach nasycając je solami metali szlachetnych. Następnie redukuje się sole za pomocą wodoru co pozwala uzyskać metale szlachetne w postaci metalicznej. Stosuje się platynę, pallad, rod.
Rodzaje katalizatorów.
Ze względu na materiał zastosowany do budowy można wyróżnić:
-katalizatory ceramiczne (z blokiem ceramicznym)
-katalizatory metalowe (z blokiem metalowym)
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na wady i zalety obu wspomnianych wcześniej typów. Od razu powiem, że katalizator metaliczny jest w stosunku do ceramicznego lepszy.
Oto dlaczego:
-metal szybciej nagrzewa się od ceramiki, a zatem katalizator metalowy szybciej osiąga temperaturę pracy, a co za tym idzie szybciej oczyszcza spaliny
-metal jest również mniej wrażliwy na szoki temperaturowe, a maksymalna temperatura grożąca jego zniszczeniem jest wyższa niż w przypadku bloku ceramicznego (ok. 1300 °C dla metalu oraz 800 °C dla ceramiki)
-metaliczny blok katalizatora jest bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne. Przy uderzeniu ceramika pęknie lub się wykruszy, natomiast metal ulegnie tylko odkształceniu.
-Opory przepływu są dla metalu mniejsze niż dla ceramiki
-Katalizator metalowy jest po prostu bardziej trwały co umożliwia jego eksploatację przez dłuższy przebieg.
Po czym poznać z jakim katalizatorem mamy doczynienie ??
O tym z jakim katalizatorem mamy do czynienia można poznać po kształcie kanałów. Ceramiczny ma kanały o przekroju kwadratowym, natomiast metalowy w kształcie trapezu lub trójkąta. Pokazuje to powyzszy rysunek. Jak widać ścianki bloku katalizatora metalowego są cieńsze dzięki czemu ma on mniejsze opory przepływu. Na oba typy katalizatora bardzo zły wpływ ma zawartość siarki w paliwie. Technologia usuwania siarki z paliw jest jednak droga, a co za tym idzie nie stosowana na szerszą skalę. Oprócz tego czynnikiem szkodliwym dla opisywanego urządzenia jest także ołów zawarty w powietrzu.
Cpsi
Jest to wielkość określająca ilość kanałów przypadających na 1 cal2 przekroju poprzecznego. W Polsce na cm2. Bloki katalityczne o większej liczbie kanałów stosowane są w silnikach benzynowych, natomiast o mniejsze liczbie kanałów (czyli o większych rozmiarach kanałów) w silnikach Diesla co zmniejsza wrażliwość na zanieczyszczenia sadzą ze spalin.
Katalizator a sonda lambda.
W tym celu należy na wstępie stwierdzić, jaką funkcję w ogóle pełni sonda lambda. Za redukcję emisji spalin bezpośrednio odpowiada katalizator. Przemienia on szkodliwe substancji takie, jak CO, HC i NOx zawarte w spalinach w neutralne gazy i wodę. Najbardziej efektywna praca katalizatora jest wówczas, gdy proporcje paliwa i powietrza wtryskiwanej do komory spalania mieszanki są optymalne. Aby zapewnić taki optymalny skład mieszanki, sonda lambda stale mierzy zawartość resztkową tlenu w spalinach. Z tego względu dla optymalnego działania katalizatora niezbędna jest jego precyzyjna współpraca z sondą lambda.
Podsumowywując - wyrzucając katalizator automatycznie zmieniamy pomiary sondy lambda co może niekorzystnie wpłynąć na pracę silnika.
W 4 generacji katalizator zawsze umieszczony jest za kolektorem wydechowym i wyglada tak:
Kedar - 2006-04-21, 09:34
" />
DODi - 2006-04-21, 09:37
" />
Michuu - 2006-04-21, 09:55
" />
Kedar - 2006-04-21, 10:00
" />Oki - to zakumalem, ze autko spieprze, jak wywale kata.
A i znalazlem cos takiego: http://www.lindo.gobex.pl/
Podobno maja katy nie spowalniajace spalin i do tego tansze od standardowych...
Michuu - 2006-04-21, 10:03
" />Zostaw rure i nie kombinuj z niczym.
Kedar - 2006-04-21, 10:04
" />
Michuu - 2006-04-21, 10:11
" />
RALF - 2006-04-21, 22:47
" />wstaw rure - u mnie sporo dało.
a kata ja CHĘTNIE KUPIE (w każdym stanie - więcej na PW)
psysurfer - 2006-05-25, 18:21
" />
mKM_VTi - 2006-05-25, 19:08
" />jak sie caly katalizator wybebeszy i nic w srodku nie bedzie to bedzie wiecej palil ???? jak tak to o ile jak ktos wie
RALF - 2006-05-26, 02:07
" />słaby pomysł. jesli juz chcesz miec obudowe od kata to po wytłuczeniu wspawaj rurke ( zeby nie było pustej komory bo to bez sensu)
jak juz wytłuczesz to chetnie KUPIE ŚRODEK !!zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
DODi - 2006-04-21, 09:06
" />Rok 1985. W Europie weszły na rynek pierwsze samochody osobowe z katalizatorami spalin. W USA były one wprowadzone już od wielu lat. Wprowadzenie samochodów z katalizatorem wymaga więc wyrównania zapotrzebowania na paliwo bezołowiowe, bo tylko takie może byc lane do aut z katalizatorem.
Zasada działania katalizatora.
Nazwa katalizator jest w zasadzie określeniem potocznym konwertera katalitycznego, który montuje się w układzie wydechowym pojazdu. Element ten składa się najprościej mówiąc z bardzo dużej ilości kanałów pokrytych odpowiednimi pierwiastkami, których działanie ma na celu zmniejszenie ilości składników toksycznych w spalinach. Jak wygląda katalizator z zewnątrz każdy może sobie zobaczyć, gdy tylko posiada odpowiedni samochód. Aby zrozumieć zasadę jego działania poznajmy najpierw jego budowę wewnętrzną. Sercem tegoż urządzenia jest tzw. blok katalityczny (to właśnie część z wspomnianymi wcześniej kanałami). Zasadę działania tłumaczy rys.1 wraz z powiększeniem "A". Pokazuje on przekrój wzdłużny jednego z kanałów, które są oczywiście ustawione równolegle do kierunku przepływu spalin.
Folia żaroodporna - najczęściej wykonywana ze stali żaroodpornej Cr Ni (chromowo-niklowej) z dodatkiem aluminium.
Powierzchnia utleniona - wykonanie takiej powierzchni ma na celu zwiększenie przyczepności do folii kolejnych nakładanych warstw.
Warstwa pośrednia - tę warstwę stanowi tlenek glinu Al2O3.
Promotory - są to dodatki tlenku ceru dodawane do katalizatorów trójfunkcyjnych. Ma to na celu zwiększenie odporności warstwy pośredniej na starzenie w wysokich temperaturach. Promotory mają także drugie zadanie. Stanowią magazyn tlenu (więcej o promotorach-click)
Warstwa aktywna - ta właśnie warstwa jest odpowiedzialna za to że katalizator spełnia swą funkcję. Aby tę warstwę uzyskać bloki katalityczne w pierwszej kolejności zanurza się w odpowiednich roztworach nasycając je solami metali szlachetnych. Następnie redukuje się sole za pomocą wodoru co pozwala uzyskać metale szlachetne w postaci metalicznej. Stosuje się platynę, pallad, rod.
Rodzaje katalizatorów.
Ze względu na materiał zastosowany do budowy można wyróżnić:
-katalizatory ceramiczne (z blokiem ceramicznym)
-katalizatory metalowe (z blokiem metalowym)
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na wady i zalety obu wspomnianych wcześniej typów. Od razu powiem, że katalizator metaliczny jest w stosunku do ceramicznego lepszy.
Oto dlaczego:
-metal szybciej nagrzewa się od ceramiki, a zatem katalizator metalowy szybciej osiąga temperaturę pracy, a co za tym idzie szybciej oczyszcza spaliny
-metal jest również mniej wrażliwy na szoki temperaturowe, a maksymalna temperatura grożąca jego zniszczeniem jest wyższa niż w przypadku bloku ceramicznego (ok. 1300 °C dla metalu oraz 800 °C dla ceramiki)
-metaliczny blok katalizatora jest bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne. Przy uderzeniu ceramika pęknie lub się wykruszy, natomiast metal ulegnie tylko odkształceniu.
-Opory przepływu są dla metalu mniejsze niż dla ceramiki
-Katalizator metalowy jest po prostu bardziej trwały co umożliwia jego eksploatację przez dłuższy przebieg.
Po czym poznać z jakim katalizatorem mamy doczynienie ??
O tym z jakim katalizatorem mamy do czynienia można poznać po kształcie kanałów. Ceramiczny ma kanały o przekroju kwadratowym, natomiast metalowy w kształcie trapezu lub trójkąta. Pokazuje to powyzszy rysunek. Jak widać ścianki bloku katalizatora metalowego są cieńsze dzięki czemu ma on mniejsze opory przepływu. Na oba typy katalizatora bardzo zły wpływ ma zawartość siarki w paliwie. Technologia usuwania siarki z paliw jest jednak droga, a co za tym idzie nie stosowana na szerszą skalę. Oprócz tego czynnikiem szkodliwym dla opisywanego urządzenia jest także ołów zawarty w powietrzu.
Cpsi
Jest to wielkość określająca ilość kanałów przypadających na 1 cal2 przekroju poprzecznego. W Polsce na cm2. Bloki katalityczne o większej liczbie kanałów stosowane są w silnikach benzynowych, natomiast o mniejsze liczbie kanałów (czyli o większych rozmiarach kanałów) w silnikach Diesla co zmniejsza wrażliwość na zanieczyszczenia sadzą ze spalin.
Katalizator a sonda lambda.
W tym celu należy na wstępie stwierdzić, jaką funkcję w ogóle pełni sonda lambda. Za redukcję emisji spalin bezpośrednio odpowiada katalizator. Przemienia on szkodliwe substancji takie, jak CO, HC i NOx zawarte w spalinach w neutralne gazy i wodę. Najbardziej efektywna praca katalizatora jest wówczas, gdy proporcje paliwa i powietrza wtryskiwanej do komory spalania mieszanki są optymalne. Aby zapewnić taki optymalny skład mieszanki, sonda lambda stale mierzy zawartość resztkową tlenu w spalinach. Z tego względu dla optymalnego działania katalizatora niezbędna jest jego precyzyjna współpraca z sondą lambda.
Podsumowywując - wyrzucając katalizator automatycznie zmieniamy pomiary sondy lambda co może niekorzystnie wpłynąć na pracę silnika.
W 4 generacji katalizator zawsze umieszczony jest za kolektorem wydechowym i wyglada tak:
Kedar - 2006-04-21, 09:34
" />
DODi - 2006-04-21, 09:37
" />
Michuu - 2006-04-21, 09:55
" />
Kedar - 2006-04-21, 10:00
" />Oki - to zakumalem, ze autko spieprze, jak wywale kata.
A i znalazlem cos takiego: http://www.lindo.gobex.pl/
Podobno maja katy nie spowalniajace spalin i do tego tansze od standardowych...
Michuu - 2006-04-21, 10:03
" />Zostaw rure i nie kombinuj z niczym.
Kedar - 2006-04-21, 10:04
" />
Michuu - 2006-04-21, 10:11
" />
RALF - 2006-04-21, 22:47
" />wstaw rure - u mnie sporo dało.
a kata ja CHĘTNIE KUPIE (w każdym stanie - więcej na PW)
psysurfer - 2006-05-25, 18:21
" />
mKM_VTi - 2006-05-25, 19:08
" />jak sie caly katalizator wybebeszy i nic w srodku nie bedzie to bedzie wiecej palil ???? jak tak to o ile jak ktos wie
RALF - 2006-05-26, 02:07
" />słaby pomysł. jesli juz chcesz miec obudowe od kata to po wytłuczeniu wspawaj rurke ( zeby nie było pustej komory bo to bez sensu)
jak juz wytłuczesz to chetnie KUPIE ŚRODEK !!