PROBLEMY Z WENTYLATOREM!!!
kisiel_18 - 2006-03-17, 17:57
" />Kurcze mam problem z 1 i 2 prędkością wentylatora,wszystko było oki a dzisiaj rano działały tylko 2 ostatnie prędkości.Co to może być ??
Bartez - 2006-03-17, 18:15
" />Mi nie działa pierwsza :(
Dzida - 2006-03-17, 18:31
" />Jak na moje oko to tam trzeba zajrzeć i zlokalizować oporniki bo się mogły poprzepalać...
kisiel_18 - 2006-03-17, 18:45
" />Jaka moż być przyczyna przepalenia tych oporników,ja zawsze biore na 0 jak go gasze ?
kosa - 2006-03-17, 19:41
" />
Sebisz111 - 2006-03-17, 19:53
" />Może styki zaśniedziały W innym autku tak miałem przeczyściłem i było ok :wink:
Kedar - 2006-03-18, 17:22
" />
Randal - 2006-03-19, 02:50
" />Sterowanie prędkością nawiewu działa na zasadzie obniżania napięcia za pomocą oporników. Dokładniej jest to nieduża płytka wkręcona w obudowę wentylatora (nad nogami pasażera) na której znajdują się 3 spirale wykonane z drutu oporowego. Płytka znajduje się w tym miejscu nie bez powodu- powietrze które dmucha z wentylatora chłodzi druty oporowe i zapobiega ich przepaleniu.
Zasada działania:
Gdy przełącznik prędkości jest w pozycji nr. 4 prąd płynie bezpośrednio do silnika nawiewu przez co ten pracuje na maksymalnych obrotach.
Po przełączeniu na bieg 3 prąd płynie przez jeden ze zwojów drutu oporowego przez co na silnik podawane jest niższe napięcie a obroty spadają.
Bieg 2 to już załączenie kolejnego "rezystora" dzięki czemu napięcie znowu spada i wentylator kręci się jeszcze wolniej.
Na 1 biegu połączone sa szeregowo wszystkie 3 spirale rezystancyjne, napięcie oczywiście spada i obroty dmuchawy również.
Możliwe usterki:
Zaśniedziałe lub upalone styki.
Przepalona któraś ze spiral.
Jeżeli nie działa nam np. bieg 1 i 2 prawdopodobnie przepaliła się jedna lub dwie kolejne spirale. Możliwe jest też zaśniedzienie styków.
Naprawić przepaloną spiralę możemy na 3 sposoby (tyle zdążyłem wymyśleć ) :
1. Kupić sprawną płytkę (używaną lub w ASO jeżeli dostępne).
2. Zlutować drucik w miejscu przepalenia (jeżeli nie upaliło się go zbyt dużo)
3. Wymienić uszkodzoną spiralę na nową.
Sposób 3 pokrótce opiszę:
Wyjmujemy płytkę i oglądamy spiralki (szukamy przepalonej). Gdy już namierzymy miejsce uszkodzenia należy zmierzyć rezystancję od miejsca przepalenia do obydwu końców "sprężynki" i zsumować je lub też zbadać u kogoś taki rezystor. Wiedząc jaką rezystancję ma nasz drucik możemy zacząć szukać jego odpowiednika. Drut taki znajdziemy w prodiżach, żelazkach, piecykach elektrycznych (mozna też za kilka zł. kupić taką spiralę w elektrycznym). Jak już mamy dawcę należy miernikiem zmierzyć jaki kawałek drutu jest nam potrzebny i uciąć go sobie po czym przylutować na miejsce tego przepalonego.
Na fotce widać dolutowany kawałek drutu pochodzący ze starego żelazka. Nie pamiętam rezystancji tych drutów ale w razie potrzeby pofatyguje się do auta z miernikiem. Jakby coś niejasno było napisane prosze pisać.
DODi - 2006-03-19, 08:15
" /> Fajny opisik - napewno sie przyda wszystkim, wiec mam prośbe, że jak dopracujesz opis to wrzuc to do działu porad, tam gdzie miejsce tego i gdzie bedzie to na wierzchu !!
siviq - 2006-03-19, 09:15
" />Wow, super opis. Mam jednak pytanie co do lokalizacji płytki. Piszesz, że znajduje się pod nogami pasażera, czy jednak w celu jej wyjęcia trzeba wymontować schowe, czy też należy grzebać za konsolą?
Pozdro,
siviq
Randal - 2006-03-19, 10:24
" />O właśnie nie napisałem o lokalizacji dokładniej bo nie pamiętałem tego
Płytka ta znajduje się ZA SCHOWKIEM więc trzeba go zdemontować aby mieć do niej dojście.
Jak będe grzebał przy ECU postaram się pstryknąc pare fotek i uzupełnię opis.
Mam jeszcze takie pytanie: Czy ktoś demontował silniczek dmuchawy? Nie wiem jak go wyjąć, po odkręceniu wychodzi kawałek ale się blokuje o podłogę!
Czakus - 2006-03-30, 06:31
" />kurde ..... fajnie yyy tzn przykro mi ze wam sie stalo takie cos jak mi :p
ale dzieki temu wiem gdzie szukac usterki
dziekizanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
kisiel_18 - 2006-03-17, 17:57
" />Kurcze mam problem z 1 i 2 prędkością wentylatora,wszystko było oki a dzisiaj rano działały tylko 2 ostatnie prędkości.Co to może być ??
Bartez - 2006-03-17, 18:15
" />Mi nie działa pierwsza :(
Dzida - 2006-03-17, 18:31
" />Jak na moje oko to tam trzeba zajrzeć i zlokalizować oporniki bo się mogły poprzepalać...
kisiel_18 - 2006-03-17, 18:45
" />Jaka moż być przyczyna przepalenia tych oporników,ja zawsze biore na 0 jak go gasze ?
kosa - 2006-03-17, 19:41
" />
Sebisz111 - 2006-03-17, 19:53
" />Może styki zaśniedziały W innym autku tak miałem przeczyściłem i było ok :wink:
Kedar - 2006-03-18, 17:22
" />
Randal - 2006-03-19, 02:50
" />Sterowanie prędkością nawiewu działa na zasadzie obniżania napięcia za pomocą oporników. Dokładniej jest to nieduża płytka wkręcona w obudowę wentylatora (nad nogami pasażera) na której znajdują się 3 spirale wykonane z drutu oporowego. Płytka znajduje się w tym miejscu nie bez powodu- powietrze które dmucha z wentylatora chłodzi druty oporowe i zapobiega ich przepaleniu.
Zasada działania:
Gdy przełącznik prędkości jest w pozycji nr. 4 prąd płynie bezpośrednio do silnika nawiewu przez co ten pracuje na maksymalnych obrotach.
Po przełączeniu na bieg 3 prąd płynie przez jeden ze zwojów drutu oporowego przez co na silnik podawane jest niższe napięcie a obroty spadają.
Bieg 2 to już załączenie kolejnego "rezystora" dzięki czemu napięcie znowu spada i wentylator kręci się jeszcze wolniej.
Na 1 biegu połączone sa szeregowo wszystkie 3 spirale rezystancyjne, napięcie oczywiście spada i obroty dmuchawy również.
Możliwe usterki:
Zaśniedziałe lub upalone styki.
Przepalona któraś ze spiral.
Jeżeli nie działa nam np. bieg 1 i 2 prawdopodobnie przepaliła się jedna lub dwie kolejne spirale. Możliwe jest też zaśniedzienie styków.
Naprawić przepaloną spiralę możemy na 3 sposoby (tyle zdążyłem wymyśleć ) :
1. Kupić sprawną płytkę (używaną lub w ASO jeżeli dostępne).
2. Zlutować drucik w miejscu przepalenia (jeżeli nie upaliło się go zbyt dużo)
3. Wymienić uszkodzoną spiralę na nową.
Sposób 3 pokrótce opiszę:
Wyjmujemy płytkę i oglądamy spiralki (szukamy przepalonej). Gdy już namierzymy miejsce uszkodzenia należy zmierzyć rezystancję od miejsca przepalenia do obydwu końców "sprężynki" i zsumować je lub też zbadać u kogoś taki rezystor. Wiedząc jaką rezystancję ma nasz drucik możemy zacząć szukać jego odpowiednika. Drut taki znajdziemy w prodiżach, żelazkach, piecykach elektrycznych (mozna też za kilka zł. kupić taką spiralę w elektrycznym). Jak już mamy dawcę należy miernikiem zmierzyć jaki kawałek drutu jest nam potrzebny i uciąć go sobie po czym przylutować na miejsce tego przepalonego.
Na fotce widać dolutowany kawałek drutu pochodzący ze starego żelazka. Nie pamiętam rezystancji tych drutów ale w razie potrzeby pofatyguje się do auta z miernikiem. Jakby coś niejasno było napisane prosze pisać.
DODi - 2006-03-19, 08:15
" /> Fajny opisik - napewno sie przyda wszystkim, wiec mam prośbe, że jak dopracujesz opis to wrzuc to do działu porad, tam gdzie miejsce tego i gdzie bedzie to na wierzchu !!
siviq - 2006-03-19, 09:15
" />Wow, super opis. Mam jednak pytanie co do lokalizacji płytki. Piszesz, że znajduje się pod nogami pasażera, czy jednak w celu jej wyjęcia trzeba wymontować schowe, czy też należy grzebać za konsolą?
Pozdro,
siviq
Randal - 2006-03-19, 10:24
" />O właśnie nie napisałem o lokalizacji dokładniej bo nie pamiętałem tego
Płytka ta znajduje się ZA SCHOWKIEM więc trzeba go zdemontować aby mieć do niej dojście.
Jak będe grzebał przy ECU postaram się pstryknąc pare fotek i uzupełnię opis.
Mam jeszcze takie pytanie: Czy ktoś demontował silniczek dmuchawy? Nie wiem jak go wyjąć, po odkręceniu wychodzi kawałek ale się blokuje o podłogę!
Czakus - 2006-03-30, 06:31
" />kurde ..... fajnie yyy tzn przykro mi ze wam sie stalo takie cos jak mi :p
ale dzieki temu wiem gdzie szukac usterki
dzieki