Wymiana paska rozrządu :)
KtośTam - 2006-05-11, 22:47
" />Może komuś się przyda, albo ktoś z was po prostu nie chce wydawać kasy u mechanika
Całą robotę można zrobić w około 3 godziny i wcale nie jest to trudna sprawa.
Co będzie nam potrzebne ?
1. dwa lewarki (na jednym musimy podnieść samochód i odkręcić koło od strony kierowcy, drugi będzie nam potrzebny do podtrzymania silnika - szczegóły w opisie)
2. klucze nasadowe oraz płaskie z zakresu 10 - 19
3. dobry, duży płaski śrubokręt
Poniższy "schemat" pokazuje jak wymienić pasek w d15b2, ale analogicznie robi się w innych silnikach, nawet w v-tec'ach
1.Kupujemy pasek rozrządu przeznaczony do naszego silnika
(polecam paski firmy Gates z serii PowerGrip)
w przypadku d15b2 pasek ma szerokość 24mm i 106 zębów - numer katalogowy gates - 5232XS.
2.Za pomocą klucza i lewarka pozbywamy się przedniego koła od strony kierowcy (tu zdjęcia są chyba zbędne ).
3.Wyjmujemy i odłączamy kable wysokiego napięcia.
4.Odkręcamy pokrywę zaworów, oraz mocowanie linki gazu.
5.Luzujemy napinacz paska klimatyzacji i zdejmujemy pasek (jeśli nie ma klimatyzacji - punkt pomijamy).
6.Analogicznie postępujemy z alternatorem.
7.Natępnie drugi lewarek (dlatego potrzebne są 2 ) podstawiamy pod miskę olejową. Pomiędzy miskę a lewarek radził bym położyć jakąś deskę aby nic się nie uszkodziło.
8.Niestety, aby wymontować później pasek, musimy odkręcić łapę silnika. Na początku wykręcamy śrubę z mocowania poduszki - nie wyciągamy jej jeszcze do końca !!!
9.Odkręcamy łapę silnika, która mocowana jest na 2 śrubach.
10.Delikatnie opuszczamy lewarek który podstawiliśmy pod miskę olejową, pomoże nam to zdjąć łape, ponieważ jedna śruba zostaje na stał przy silniku. Następnie wyciągamy śrubę z mocowania poduszki i zdejmujemy łapę.
11.Bierzemy się za demontaż górnej osłony paska rozrządu - odkręcamy dwie, mocujące ją śruby i zdejmujemy.
12.Musimy odkręcić też wspornik który widać na poniższym zdjęciu.
13.Z góry, przechodzimy do nadkola od strony kierowcy, aby odkręcić koło pasowe.
UWAGA - koło pasowe posiada dość mały klin aby się nie ślizgało na korbowodzie, dlatego trzeba uważać żeby go nie zgubić.
14.Zdejmujemy koło pasowe i bierzemy się za demontaż dolnej osłony paska rozrządu - jest ona mocowana na 5-ciu śrubach.
15.Wracamy na górę i w ten oto prosty sposób naszym oczom ukazuje się pasek rozrządu w całej okazałości.
16.Następnie za pomocą śrubokręta popychamy napinacz w stronę alternatora (niestety nie udało mi się zrobić zdjęcia ) i dokręcamy go, tak aby się zablokował i nie cofał.
17.Zdejmujemy pasek rozrządu i jesteśmy w połowie drogi do domu
Dalsza część zadania jest dość trudna i należy ją wykonać ze starannością, zwracając szczególną uwagę na oznaczenia kół !!!
18.Górne koło (to na wałku rozrządu) ma dwa znaczniki główne, jeden znacznik pomocniczy, oraz oznaczenie góry - napis "UP" który jest słabo widoczny na zdjęciach.
UWAGA - koło musi być ustawione w następujący sposób:
- Napis UP - jak sama nazwa wskazuje - musi znajdować się na górze koła.
- Horyzontalne znaczniki muszą pokrywać się z płaszczyzną głowicy, kiedy spojrzymy na koło tuż znad poziomu błotnika ( nie musi być to ustawione co do milimetra i tak się wszystko wyrówna po założeniu paska )
- Znacznik pomocniczy ustawiony jest dokładnie na krawędź plastiku, który znajduje się pod kołem ( widoczny na zdjęciu) - pomaga to w znacznym stopniu ustawić główne znaczniki z płaszczyzną głowicy.
19.Znowu wracamy na dół i bierzemy się za ustawianie dolnego kółka (tego znajdującego się na korbowodzie)
UWAGA - koło musi być ustawione w następujący sposób:
Strzałka wybita na bloku silnika musi pokrywać się z nacięciem zrobionym na kole - tu sprawa jest dużo łatwiejsza
20.Przy okazji możemy sprawdzić stan uszczelniacza
21.Czynnąścią jaką standardowo wykonuje się przy wymianie paska jest także wymiana napinacza (i tu niestety brak zdjęć bo zapomniałem zrobić )
Napinacz odkręca się tą samą śrubą, która blokowaliśmy go do zdjęcia paska. Odkręcamy go i wymieniamy na nowy (jest to po prostu łożyskowana rolka).
22.Zakładamy pasek Jednak nie jest to takie łatwe. Pasek musi być dobrze napięty od strony kół, natomiast stosunkowo luźny od strony napinacza i pompy wodnej (to to trzecie zębate kółko o którym nic nie pisałem - na nie nie zwracamy uwagi i ustawimy tak aby pasowało nam tylko do zębów na pasku )
Zdjęcie zrobiłem trochę później, ale chyba wiadomo o co chodzi
23.Po założeniu paska, odpuszczamy napinacz, zakładamy na chwile koło pasowe i kręcimy nim w stronę przeciwną do wskazówek ruchu zegara. Kręcimy tak długo aż górne koło zrobi pełen obrót - jest to najprostszy sposób żeby sprawdzić czy wszystko dobrze złożyliśmy. Ustawiamy znowu górne koło na równo ze znacznikami. Zdejmujemy koło pasowe i patrzymy czy na dolnym kółku znaczniki też się zgadzają. Jeżeli dolne kółko się nie zgadza i przeskoczyło o 1 lub 2 zęby to zdejmujemy pasek, ponownie ustawiamy koła i znów zakładamy pasek. Kręcimy ponownie i ponownie sprawdzamy - czynność wykonujemy tak długo, aż w końcu uda nam się założyć pasek tak jak powinno być (najczęściej udaje się za 1 razem, ale zawsze warto sprawdzić ustawieni kół po jednym pełnym obrocie)
24.Jeżeli stwierdzimy że wszystko jest ok zaczynamy składać wszystko do "kupy" i tu nie będę się rozpisywał bo wystarczy przeczytać to od końca a poza tym jak się już coś rozebrało to chyba umie się to złożyć
I w taki oto łatwy sposób w kieszeni zostaje nam do 600 PLN i wszyscy są szczęśliwi
Dziękuje państwu za uwagę
Siwas - 2006-05-11, 23:33
" />600PLN??????????????????????????????????????????????????
Profi poradnik
Kedar - 2006-05-12, 05:12
" />Hoho Przepieknie Tylko skad te 600 zl
BIGer - 2006-05-12, 05:46
" />Przewodnik profi! 600zł troszke przesadzone - przed misiącem pytałem to max. 150zł.
KtośTam - 2006-05-12, 11:15
" />
kyzer - 2006-05-12, 13:12
" />Brawo!
Mi się sprzyda też mnie czeka wymiana.
W D14A1 myśle,że będzie tak samo (?)
Talib - 2006-05-12, 13:35
" />Spoko fajny tutorial, tylko proponowałbym zacząć zabawę od ptk. 13 - chodzi mi tylko o "próbę sił" z śrubą na kole, bo wiem z doświadczenia że łatwo ruszyć nie chce, i być może 3ba bedzie na kanał jechać, albo coś kombinować, wiec lepiej chyba spróbować najpierw ją ruszyc. Może to zaoszczedzić trochę czasu i nerwów
maarcin_bel - 2006-05-12, 13:42
" />ja sie calkiem niedawno pytalem i wymiana paska oraz napinacza z robocizna nieeprzekroczyla by 250 zloty.A 600 zl to jest troszke przesadzone
Kedar - 2006-05-12, 14:26
" />Ja za swoja wymiane zaplacilem 200 zl (z paskiem). Coprawda wymieniane przez znajomego mechaniora.
Walter - 2006-05-12, 17:23
" />Napinanie paska jakoś lekko potraktowałeś.
Mechanicy mówia że pasek powinien się przekręcic o 90 st na najdluzszym odcinku.
Sprawa naciagu paska jest dość ważna bo jak będzie za słabo naciągnięty to też jest źle. Ostatnio usłyszałem zasade że pasek powinien rezonować po udeżeniu w niego kluczem. Info od człowieka który prowadził badania na temat pasków zębatych. Odnosi się to raczej do maszym przemysłowych więc ostrożnie trzeba do tego podejść.
_WALDI_ - 2006-05-12, 17:46
" />Ja za wymiane paska z jednym wałkiem biorę 100 + regulacja zaworów 40/50 pln.
A na 2 wałkach 150 + regulacja zaworów 50 pln.
P.S. Nie polecam pasków Gates już lepsze są Mitsuboshi tym bardziej że w Hondach niektóre klinowe są tej marki w orginale!
KtośTam - 2006-05-13, 11:37
" />zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ilemaszlat.htw.pl
KtośTam - 2006-05-11, 22:47
" />Może komuś się przyda, albo ktoś z was po prostu nie chce wydawać kasy u mechanika
Całą robotę można zrobić w około 3 godziny i wcale nie jest to trudna sprawa.
Co będzie nam potrzebne ?
1. dwa lewarki (na jednym musimy podnieść samochód i odkręcić koło od strony kierowcy, drugi będzie nam potrzebny do podtrzymania silnika - szczegóły w opisie)
2. klucze nasadowe oraz płaskie z zakresu 10 - 19
3. dobry, duży płaski śrubokręt
Poniższy "schemat" pokazuje jak wymienić pasek w d15b2, ale analogicznie robi się w innych silnikach, nawet w v-tec'ach
1.Kupujemy pasek rozrządu przeznaczony do naszego silnika
(polecam paski firmy Gates z serii PowerGrip)
w przypadku d15b2 pasek ma szerokość 24mm i 106 zębów - numer katalogowy gates - 5232XS.
2.Za pomocą klucza i lewarka pozbywamy się przedniego koła od strony kierowcy (tu zdjęcia są chyba zbędne ).
3.Wyjmujemy i odłączamy kable wysokiego napięcia.
4.Odkręcamy pokrywę zaworów, oraz mocowanie linki gazu.
5.Luzujemy napinacz paska klimatyzacji i zdejmujemy pasek (jeśli nie ma klimatyzacji - punkt pomijamy).
6.Analogicznie postępujemy z alternatorem.
7.Natępnie drugi lewarek (dlatego potrzebne są 2 ) podstawiamy pod miskę olejową. Pomiędzy miskę a lewarek radził bym położyć jakąś deskę aby nic się nie uszkodziło.
8.Niestety, aby wymontować później pasek, musimy odkręcić łapę silnika. Na początku wykręcamy śrubę z mocowania poduszki - nie wyciągamy jej jeszcze do końca !!!
9.Odkręcamy łapę silnika, która mocowana jest na 2 śrubach.
10.Delikatnie opuszczamy lewarek który podstawiliśmy pod miskę olejową, pomoże nam to zdjąć łape, ponieważ jedna śruba zostaje na stał przy silniku. Następnie wyciągamy śrubę z mocowania poduszki i zdejmujemy łapę.
11.Bierzemy się za demontaż górnej osłony paska rozrządu - odkręcamy dwie, mocujące ją śruby i zdejmujemy.
12.Musimy odkręcić też wspornik który widać na poniższym zdjęciu.
13.Z góry, przechodzimy do nadkola od strony kierowcy, aby odkręcić koło pasowe.
UWAGA - koło pasowe posiada dość mały klin aby się nie ślizgało na korbowodzie, dlatego trzeba uważać żeby go nie zgubić.
14.Zdejmujemy koło pasowe i bierzemy się za demontaż dolnej osłony paska rozrządu - jest ona mocowana na 5-ciu śrubach.
15.Wracamy na górę i w ten oto prosty sposób naszym oczom ukazuje się pasek rozrządu w całej okazałości.
16.Następnie za pomocą śrubokręta popychamy napinacz w stronę alternatora (niestety nie udało mi się zrobić zdjęcia ) i dokręcamy go, tak aby się zablokował i nie cofał.
17.Zdejmujemy pasek rozrządu i jesteśmy w połowie drogi do domu
Dalsza część zadania jest dość trudna i należy ją wykonać ze starannością, zwracając szczególną uwagę na oznaczenia kół !!!
18.Górne koło (to na wałku rozrządu) ma dwa znaczniki główne, jeden znacznik pomocniczy, oraz oznaczenie góry - napis "UP" który jest słabo widoczny na zdjęciach.
UWAGA - koło musi być ustawione w następujący sposób:
- Napis UP - jak sama nazwa wskazuje - musi znajdować się na górze koła.
- Horyzontalne znaczniki muszą pokrywać się z płaszczyzną głowicy, kiedy spojrzymy na koło tuż znad poziomu błotnika ( nie musi być to ustawione co do milimetra i tak się wszystko wyrówna po założeniu paska )
- Znacznik pomocniczy ustawiony jest dokładnie na krawędź plastiku, który znajduje się pod kołem ( widoczny na zdjęciu) - pomaga to w znacznym stopniu ustawić główne znaczniki z płaszczyzną głowicy.
19.Znowu wracamy na dół i bierzemy się za ustawianie dolnego kółka (tego znajdującego się na korbowodzie)
UWAGA - koło musi być ustawione w następujący sposób:
Strzałka wybita na bloku silnika musi pokrywać się z nacięciem zrobionym na kole - tu sprawa jest dużo łatwiejsza
20.Przy okazji możemy sprawdzić stan uszczelniacza
21.Czynnąścią jaką standardowo wykonuje się przy wymianie paska jest także wymiana napinacza (i tu niestety brak zdjęć bo zapomniałem zrobić )
Napinacz odkręca się tą samą śrubą, która blokowaliśmy go do zdjęcia paska. Odkręcamy go i wymieniamy na nowy (jest to po prostu łożyskowana rolka).
22.Zakładamy pasek Jednak nie jest to takie łatwe. Pasek musi być dobrze napięty od strony kół, natomiast stosunkowo luźny od strony napinacza i pompy wodnej (to to trzecie zębate kółko o którym nic nie pisałem - na nie nie zwracamy uwagi i ustawimy tak aby pasowało nam tylko do zębów na pasku )
Zdjęcie zrobiłem trochę później, ale chyba wiadomo o co chodzi
23.Po założeniu paska, odpuszczamy napinacz, zakładamy na chwile koło pasowe i kręcimy nim w stronę przeciwną do wskazówek ruchu zegara. Kręcimy tak długo aż górne koło zrobi pełen obrót - jest to najprostszy sposób żeby sprawdzić czy wszystko dobrze złożyliśmy. Ustawiamy znowu górne koło na równo ze znacznikami. Zdejmujemy koło pasowe i patrzymy czy na dolnym kółku znaczniki też się zgadzają. Jeżeli dolne kółko się nie zgadza i przeskoczyło o 1 lub 2 zęby to zdejmujemy pasek, ponownie ustawiamy koła i znów zakładamy pasek. Kręcimy ponownie i ponownie sprawdzamy - czynność wykonujemy tak długo, aż w końcu uda nam się założyć pasek tak jak powinno być (najczęściej udaje się za 1 razem, ale zawsze warto sprawdzić ustawieni kół po jednym pełnym obrocie)
24.Jeżeli stwierdzimy że wszystko jest ok zaczynamy składać wszystko do "kupy" i tu nie będę się rozpisywał bo wystarczy przeczytać to od końca a poza tym jak się już coś rozebrało to chyba umie się to złożyć
I w taki oto łatwy sposób w kieszeni zostaje nam do 600 PLN i wszyscy są szczęśliwi
Dziękuje państwu za uwagę
Siwas - 2006-05-11, 23:33
" />600PLN??????????????????????????????????????????????????
Profi poradnik
Kedar - 2006-05-12, 05:12
" />Hoho Przepieknie Tylko skad te 600 zl
BIGer - 2006-05-12, 05:46
" />Przewodnik profi! 600zł troszke przesadzone - przed misiącem pytałem to max. 150zł.
KtośTam - 2006-05-12, 11:15
" />
kyzer - 2006-05-12, 13:12
" />Brawo!
Mi się sprzyda też mnie czeka wymiana.
W D14A1 myśle,że będzie tak samo (?)
Talib - 2006-05-12, 13:35
" />Spoko fajny tutorial, tylko proponowałbym zacząć zabawę od ptk. 13 - chodzi mi tylko o "próbę sił" z śrubą na kole, bo wiem z doświadczenia że łatwo ruszyć nie chce, i być może 3ba bedzie na kanał jechać, albo coś kombinować, wiec lepiej chyba spróbować najpierw ją ruszyc. Może to zaoszczedzić trochę czasu i nerwów
maarcin_bel - 2006-05-12, 13:42
" />ja sie calkiem niedawno pytalem i wymiana paska oraz napinacza z robocizna nieeprzekroczyla by 250 zloty.A 600 zl to jest troszke przesadzone
Kedar - 2006-05-12, 14:26
" />Ja za swoja wymiane zaplacilem 200 zl (z paskiem). Coprawda wymieniane przez znajomego mechaniora.
Walter - 2006-05-12, 17:23
" />Napinanie paska jakoś lekko potraktowałeś.
Mechanicy mówia że pasek powinien się przekręcic o 90 st na najdluzszym odcinku.
Sprawa naciagu paska jest dość ważna bo jak będzie za słabo naciągnięty to też jest źle. Ostatnio usłyszałem zasade że pasek powinien rezonować po udeżeniu w niego kluczem. Info od człowieka który prowadził badania na temat pasków zębatych. Odnosi się to raczej do maszym przemysłowych więc ostrożnie trzeba do tego podejść.
_WALDI_ - 2006-05-12, 17:46
" />Ja za wymiane paska z jednym wałkiem biorę 100 + regulacja zaworów 40/50 pln.
A na 2 wałkach 150 + regulacja zaworów 50 pln.
P.S. Nie polecam pasków Gates już lepsze są Mitsuboshi tym bardziej że w Hondach niektóre klinowe są tej marki w orginale!
KtośTam - 2006-05-13, 11:37
" />